Tajna operacija „Elefant“: Nemački automobilski gigant vodio skriveni rat protiv firme iz Bosne

Novi skandal potresa nemački „Folksvagen“. Nemački mediji objavili su da je automobilski gigant kroz tajnu operaciju „Elefant“ vodio rat protiv firme iz Bosne koja joj je bila dobavljač.
Sputnik

Nemački „Biznisinsajder“ objavio je da poseduje 50 sati razgovora vrha kompanije iz Volfsburga o tome kako sprečiti bosanski „Prevent“ da preuzme kompaniju „Gramer“, ali i kako je isključiti iz lanca „Folskvagenovih“ dobavljača.

Da li pada još jedno balkansko carstvo?

„Prevent“ je kompanije iz BiH koja je veliki dobavljač delova za automobilsku industriju, kao što su presvlake ili menjačke kutije, a svaki četvrti automobil proizveden u Evropi ima neki deo iz „Preventa“.

Sa druge strane, „Gramer“ je nemačka kompanija koja proizvodi naslone za glavu na automobilskim sedištima i centralne konzole.

„Folksvagen“, ali i drugi nemački koncerni, kao što su „Dajmler“ ili BMV, pribojavali su se da bi „Prevent“, preuzimanjem „Gramera“, mogao da ih ucenjuje na neki način.

Da takav strah nije bez osnova pokazalo se 2016. godine, kada je „Prevent“ prekinuo dostavu delova, pa je „Folksvagen“ morao da zaustavi proizvodnju „golfa“ i „pasata“. To se dogodilo kada je nemačka kompanija htela da prebaci odgovornost za aferu sa lažiranjem izduvnih gasova na kooperante, ali je „Prevent“ na kraju pobedio u tom sukobu.

Međutim, nemački „Biznisinsajder“ sada tvrdi da je „Folksvagen“ još 2013. godine skovao tajni plan kojim bi izbacio „Prevent“ sa spiska dobavljača. Kako to nije moglo biti urađeno jednostrano i odmah, tajni plan pod imenom „Elefant“ predviđao je postepeno isključivanje „Preventa“, koje bi trebalo da se završi ove godine.

Bosanac tuži „Folksvagen“, traži 750 miliona dolara odštete

Kako navodi nemački medij, „Folksvagen“ je tu akciju započeo kada je „Prevent“ kupio 20 odsto akcija „Gramera“. U internom dokumentu „Folksvagena“ stoji da bi u plan trebalo uključiti „jednog nama prijateljski naklonjenog deoničara Gramera“, te uz njegovu pomoć, povećanjem kapitala, ograničiti „Preventov“ uticaj.

„To je trenutno u raspravi između nas, Dajmlera i BMV-a i jednog finansijskog investitora koji bi to uradio za nas“, stoji u audio-zapisima koji potiču iz 2017. i 2018. godine na koje se poziva „Biznisinsajder“.

Na kraju je „Gramerove“ deonice kupila jedna kineska firma, a „Folksvagen“ je bio treći po veličini kupac deonica.

Osim toga, tajni plan predviđao je i izbacivanje „Preventa“ iz konkursa za proizvodnju presvlaka za novi „golf 8“.

Na audio-snimcima stoji da su čelnici nemačkog giganta, pošto je bosanska firma uvek dostavljala najbolju finansijsku ponudu, odlučili da sada to ne bude glavni kriterijum, već kvalitet i garancija isporuke, pa bosanska firma nije dobila posao za „golf 8“.

Da li „Folksvagenu“ posle „dizelgejta“ sledi „softvergejt“: Pod istragom i „Škoda“, „Audi“ i „Seat“

Saradnja „Folksvagena“ i bosanskog „Preventa“ završena je 2018. godine, kada je nemački koncern jednostrano raskinuo ugovor, nakon čega su usledile brojne tužbe sa ogromnim odštetnim zahtevima.

Iz „Preventa“ i drugih kompanija koje se pominju tvrde da nemaju nikakve informacije o snimcima, dok u „Folksvagenu“, kako tvrde nemački mediji, traže onog ko je dostavio snimke „Biznisinsajderu“. Iz „Folksvagena“ su saopštili i da nije postojala saradnja sa drugim automobilskim kompanijama po ovom pitanju.

Inače, „Prevent“ je kompanija iz BiH čiji je vlasnik porodica Hastor. Trenutno imaju oko 13.000 zaposlenih širom sveta, a samo u BiH oko 6.000.

Pročitajte još:

Komentar