Sa izgradnjom prototipa letelice Tu-144 započeto je 1965. godine. Dve godine pre toga Centralni komitet Komunističke partije Sovjetskog Saveza i Savet ministara doneli su uredbu o pravljenju supersoničnog aviona sa četiri mlazna motora. Za glavnog konstruktora određen je Aleksej Tupoljev, dok je za opšte upravljanje određen njegov otac, legendarni Andrej Tupoljev.
Međutim, ni konkurenti nisu gubili vreme. Krajem 1967. godine održana je prezentacija britansko-francuskog „Konkorda“. Prema pisanju tadašnjih sovjetskih medija, letelica je imala previše tehničkih problema. Amerikanci su takođe reklamirali „Boing-2707“. Predstavili su ga kao letelicu koja će leteti brže od svih i primati najviše putnika.
U međuvremenu, u gradu Žukovski u Moskovskoj oblasti Rusi sastavljaju Tu-144. Zadatak je da se letelice vine u nebo do kraja 1968. godine. Do 20. decembra iste godine Tu-144 bio je spreman za poletanje, ali vremenski uslovi nisu omogućavali da se to i realizuje. Poslednjeg dana 1968. godine vreme se malo poboljšalo i let je odobren. Avionom je upravljala posada na čelu sa Eduardom Elanom, i nakon dva kruga u vazduhu letelica se uspešno prizemljila.
„Ružni avioni ne lete“
„Konkord“ je poleteo tek dva meseca nakon toga. Usledile su optužbe na račun Sovjetskog Saveza da su Sovjeti navodno „prekopirali“ evropsku letelicu. Otac i sin Tupoljevi su, naravno, koristili sve dostupne informacije, ali su radili na projektu potpuno samostalno.
Tu-144 je spoj originalnog dizajna i više konstruktorskih rešenja. Bez obzira na impresivne dimenzije i težinu, izgledao je kao laka letelica. Avion se odlikovao i lepotom dizajna, a Andrej Tupoljev je često govorio da „ružni avioni ne lete“.
Tu-144 bio je prvi putnički avion na svetu, koji je probio zvučnu barijeru na nadmorskoj visini od 11.000 metara. To se dogodilo 5. juna 1969. godine. Godinu dana nakon toga napravljena je još jedna simbolična prekretnica – „tupoljev“ je izveo let na visini od 16.300 metara brzinom 2.150 kilometara na čas.
Uprkos tome što je avion po mnogim karakteristikama bio daleko ispred svog vremena, brzo je okončao „karijeru“ – samo sedam meseci nakon što je počeo da leti (1. juna 1978. godine).
Neposredni razlog bio je pad eksperimentalne letelice 23. maja 1978. godine, dok se 1973. godine dogodila nesreća na avio-salonu u Francuskoj.
Ukupno je napravljeno 16 aviona Tu-144. „Tupoljev“ je izveo svoj poslednji let 1999. godine. Letelica, lepog i gracioznog dizajna, nalik na ogromnu pticu, postavljen je kao spomenik u Žukovskom.
Pročitajte još: