Virus obara automobilsku industriju: Uvode mere kakvih nije bilo od Drugog svetskog rata

Ekonomski uticaj pandemije koronavirusa viđen je u brojnim sektorima, od uslužnih delatnosti poput hotelijerstva i ugostiteljstva do proizvođačkog sektora, što vodi do sinhronizovanog zatvaranja industrije koje, kako stručnjaci kažu, nije viđeno od Drugog svetskog rata. Virus je, između ostalih, posebno pogodio auto-industriju.
Sputnik

Proizvođači automobila u SAD i Evropi smišljaju planove kako bi odgovorili na krizu koja je započela nedostatkom opreme od kineskih dobavljača u vreme kada je koronavirus pogodio Kinu.

BMW obustavlja proizvodnju u evropskim fabrikama

U francuskom „Pežo-Sitroenu” već je proglašeno „ratno stanje”, a poteze slične onima za vreme rata povlači i američki predsednik Donald Tramp.

Njegov glavni ekonomski savetnik Leri Kadlou saopštio je kako je Trampova administracija u pregovorima sa „Dženeral motorsom” i drugim proizvođačima automobila o početku proizvodnje respiratora.

Takav korak i dramatična promena proizvodnje poslednji put je viđena tokom Drugog svetskog rata, kada su fabrike prestale da proizvode automobile i okrenule se tenkovima i oružju. Ali stručnjaci se ne sećaju da se posle Drugog svetskog rata dogodila slična situacija u auto-industriji, piše Blumberg.

Kao u ratu ili odmah posle rata

„Nisam siguran da postoji išta slično u nedavnoj istoriji. Drugi svetski rat najbolja je analogija. Svaki proizvođač automobila? Svaka regija sveta? Mislim da se to nikad nije dogodilo”, rekao je Kristin Džicek, šef istraživačkog odeljenja u američkom Centru za automobilsko istraživanje.

Neki stručnjaci smatraju kako je bolja paralela trenutnom stanju situacija koja je nastupila nakon kraja rata 1945. „kada je sve stalo na nekoliko meseci”.

„Reno” prekida proizvodnju zbog koronavirusa

„Nakon zastoja od šest nedelja, život polako počinje da se vraća u normalu u Kini, tako da je to više nego pozitivan primer za Evropu i SAD. Dodatno, ne zna se koliko će dugoročne biti posledice po privredu. Ovo nije poput rata”, smatra Timoti Guinen, istoričar ekonomije s američkog univerziteta Jejl.

Ekonomisti „Džej Pi Morgan Čejsa” smatraju kako će „najduža svetska ekonomska ekspanzija u istoriji stati u ovom tromesečju”. Oni su naveli da bi samo jedna sedmica bez prodatih automobila, samo u SAD, značila gubitak više od 94.000 radnih mesta u auto-industriji, koštala bi 7,3 milijarde dolara prihoda.

Loša godina, pa kriza zbog virusa

Krizu u automobilskom sektoru pogoršava i to što je 2019. bila loša za proizvođače, ali stručnjaci ipak kažu da je stanje bolje nego krizne 2008.

Zbog koronavirusa Kina je u januaru i februaru zabeležila 15,7 odsto manju proizvodnju nego prošle godine u isto vreme, a očekuje se da će rezultati pokazati najslabiji rast od 1976. godine.

Sada se isto preslikava na Evropu i Ameriku.

Ko je oteo ljudima omiljenu igračku ─ automobil /video/

Proizvođači automobila pokušali su da dođu do kompromisa sa sindikatima koji bi im dopustio da nastave rad u fabrikama, ali da radnici budu udaljeniji jedni od drugih, te da uvedu dodatne smene čišćenja. Pojavom virusa u pogonima „Fijat Krajslera” i „Dženeral motorsa” i to je palo u vodu.

Radnici su prestrašeni, frustrirani i paniče. Za sve nas ovo je neviđena situacija, a ako se nastavi pogoršavati i nakon dve nedelje, sve će morati da stane do daljeg. Ne možemo svoje zaposlene staviti u takvo okruženje. Njihovi poslovi dovoljno su teški i moraju biti potpuno koncentrisani, što je teško ako se brinu hoće li ostati živi”, naveli su iz sindikata „Fijat Krajslera”

Komentar