„Dramatično“, „horor“, „šokantno“: Ovaj naslov morate da kliknete jer sadržaj nema veze sa njim

Srpski medijski prostor preplavljen je tabloidnim naslovima koji počinju sa „dramatično“, „horor“, „šokantno“... Oni diktiraju teme, „seku glave“ političkim protivnicima, izlažu maloletnike sramu, promovišu krv i nasilje... I sve to ne zarad istine, nego profita, odbrane interesa nevidljivih centara moći i — klikova. Ali društvo oseća posledice.
Sputnik

Tabloidni sadržaji su jeftini, a skupo se plaćaju. Po mišljenju stručnjaka — naslovi i sadržaji koji dominiraju u Srbiji odraz su vrednosti našeg društva, a velika izloženost takvom izveštavanju degradira nas na banalan, ali socijalno prihvatljiv nivo.

„Tabloidni naslovi oblikuju čitaoce u smeru u kome oni počinju da govore vrlo jednostavno i uz pomoć poštapalica koje im se serviraju. Veliki broj građana, zapravo, danas ne zna da piše, a ono čega se plašim je da će zaboraviti i da čita“, kaže nam psihoterapeut Aleksandra Janković.

„Dramatično“, „horor“, „šokantno“: Ovaj naslov morate da kliknete jer sadržaj nema veze sa njim

Sagovornica Sputnjika ističe da se tabloidnom matricom uništavaju kultura, životni stil koji podrazumeva znanje kao vrednost i vrlinu, kao i neprekidan duhovni razvoj.

„Mi sada radimo za nekakve instant potrebe jedne krajnje egocentrične i narcističke kulture u kojoj svaka druga rečenica počinje sa ’ja‘“, objašnjava Jankovićeva.

Dramatični naslovi koji nemaju veze sa sadržajem

Ona dodaje da je nastupilo vreme u kom je brzina najbitnija i u kom se ljudi sve manje istinski informišu. Sadržaj se ne čita, ali se naslovi i te kako pamte. Čak i oni koji nisu skloni čitanju tabloidnih naslova, izloženi su društvenom pritisku, jer ih okruženje pita: „Pa, kako ne znaš?“. Prepričavanjem, sadržaj dodatno gubi vrednost.

„Dramatično“, „horor“, „šokantno“: Ovaj naslov morate da kliknete jer sadržaj nema veze sa njim

Profesorka na Fakultetu političkih nauka Neda Todorović tvrdi da su tabloidni naslovi pogubni po mlade, ali i za 50 odsto funkcionalno nepismenih ljudi.

„Onaj ko tabloid doživljava kao novine, njemu će to ostaviti snažan trag, i on će se ponašati u skladu sa tim što je pročitao u tom tabloidu. Na primer — tabloidi u velikoj meri tretiraju sve situacije iz rijaliti programa čiji akteri postaju novi uzori, a svet koji se pojavljuje u rijaliti programima je vrlo problematičan — u svakom smislu“, smatra sagovornica Sputnjika.

Sve je zabava — od kulinarstva do ubistva

Naslovi u tabloidnim novinama i na portalima kreiraju se po šablonu i često nemaju veze sa sadržajem. Zbog toga su postali „opšte usvojeni“ stereotipi, pa je gotovo nemoguće cenzurisati ih.

„Sada sve potpada pod zabavu — od kulinarstva do ubistva. To je sve industrija zabave. Samo je pitanje mode — šta je trenutno u fokusu, šta treba eksploatisati. Da li je važnije eksploatisati estetsku hirurgiju i njene neuspehe ili korupciju u zdravstvu ili ubistva“, objašnjava za Sputnjik filozof medija Divna Vuksanović.

Ona ističe da tabloidi nemaju nikakav vizuelni identitet, osim šarenila i ključnih reči — dramatično, horor, šokantno — čime se zapravo šalje poruka: troši me, klikni me!

Na zapadu drugačije

Bilo koja tema, sugeriše Neda Todorović, može da bude senzacionalna, bez obzira na to kako će uticati na nečiji život:

„Bili smo svedoci da je na naslovnim stranama tabloida bila priča u detalje šta je silovatelj činio onoj devojčici, ne misleći na posledice po to dete. Na činjenicu da to dete treba negde da živi u ovoj zemlji i da će svi ljudi koji su to ikada pročitali u tabloidima imati prema tom detetu određenu vrstu odnosa. Ono više nikada neće živeti normalno“.

Stručnjaci tvrde da se u zapadnim zemljama tabloidi bave isključivo poznatim ličnostima i tračevima, koji uglavnom dolaze od nepoverljivih izvora. Pošto se mediji ne mogu posmatrati odvojeno od društveno-ekonomskog konteksta, slika kod nas je znatno drugačija.

„Kod nas tržište i dnevna politika diktiraju izgled tabloida i na prvi pogled deluje da su oni naličje jednog umivenog društva, a zapravo, ja bih rekla da je to lice onoga što trenutno živimo“, zaključuje Vuksanovićeva.

Komentar