Zašto je najtiša ruska podmornica podigla toliko buke

Na vojno-mornaričkom salonu, nedavno održanom u Sankt Peterburgu, ogromnu pažnju stručnjaka i novinara privuklo je nekoliko novih konceptualnih projekata u oblasti izgradnje brodova i podmornica. Jedna od podmornica iz porodice „Pirana“ može da bude naoružana minama, torpedima, raketama tipa „Kalibar“, čak i bespilotnim letelicama.
Sputnik

Među brodovima prikazanim na salonu istakao se nosač aviona „Lamantin“ projekta 11430E, koji je predstavio Nevski projektno-konstruktorski biro. Prema rečima stručnjaka, na brodu deplasmana oko 75 hiljada tona, može se bazirati do 60 letelica i od šest do 10 bespilotnih letelica.

Istovremeno, interesovanje je privukla i prva nenuklearna podmornica P-750B sa anaerobnim pogonskim sistemom, koju je predstavio konstruktorski biro „Malahit“.

U intervjuu za Sputnjik, glavni konstruktor „Malahita“ Igor Karavajev objasnio je čime se novi projekat razlikuje od svojih prethodnika i koje nove tehnologije su primenjivane prilikom njegovog razvoja.

Na vojno-pomorskom salonu u Sankt Peterburgu, konstruktorski biro „Malahit“ prvi put je predstavio model male nenuklearne podmornice iz porodice „Pirana“, projekta P-750B, sa anaerobnim energetskim pogonskim sistemom. Šta predstavlja novi projekat?

— Konstruktorski biro „Malahit“ je prvi put na međunarodnom vojno-mornaričkom salonu u Sankt Peterburgu predstavio konceptualni projekat male nenuklearne podmornice „P-750B“ iz porodice „Pirana“ sa anaerobnim energetskim pogonskim sistemom, koji nije sličan onima su ranije bili predviđeni za korišćenje u podmornicama. Mnogi anaerobni motori koji danas postoje zasnivaju se na takozvanim gorivnim ćelijama ili na Stirlingovim motorima.

Ovde postoji gasna turbina, koja radi na principu zatvorenog ciklusa — na brodu se čuvaju rezerve tečnog kiseonika u kriogenim rezervoarima. Kiseonik ulazi u turbinu kao oksidans, a kao gorivo se koristi dizel. Električna struja, koju potom proizvodi turbogenerator, koristi se u opštim brodskim sistemima i tokom kretanja. Struja dolazi do glavnog elektromotora i omogućava kretanje podmornice.

Za koliko je produženo vreme koje podmornica provede pod vodom, imajući u vidu anaerobni pogonski sistem?

— Ako se koriste samo akumulatori, brod ne može da se kreće duže od tri dana, a ukoliko se primeni anaerobni energetski pogonski sistem, može da plovi i do 12 dana brzinom od četiri čvora. Teoretski, podmornica se sve vreme može nalaziti pod vodom, ali je neophodno da povremeno izranja kako bi odredila lokaciju i primila radio-signale.

Da li je to zasad samo koncept ili se radi o projektu?

— To je konceptualni projekat, koji se razvija na inicijativu konstruktorskog biroa „Malahit“. Spremni smo da ga predložimo i Ministarstvu odbrane, kao i potencijalnim stranim kupcima. Podmornica je veoma tiha, ali je na izložbi napravila mnogo buke.

Čime se vaš projekat još razlikuje od drugih savremenih podmornica?

— Podmornica projekta P-750B je veoma automatizovana i ima malobrojnu posadu — od 18 do 20 ljudi. Prethodne generacije „Pirana“ imale su posadu od tri, pet i devet članova, jer su podmornice bile veoma male. Deplasman nove podmornice je znatno povećan u poređenju sa prethodnim generacijama — sa 370 na 1.400 tona. Ona poseduje vazdušnu komoru, koja potajno može da iskrca i ukrca na brod pomorske specijalne snage. Vazdušna komora, koja se nalazi na podmornici, može prilikom jednog izlaska istovremeno da iskrca šest mornara.

Zašto je najtiša ruska podmornica podigla toliko buke

Čime će podmornica biti naoružana?

— Podmornica će u sastavu naoružanja imati torpeda, mine, pa čak i krstareće rakete „Kalibar“, koje startuju horizontalno pod vodom.

Da li je podmornica bešumna?

— Ja se nadam da će se amortizeri još više unaprediti do momenta izgradnje podmornice, i da će ona biti još tiša.

Kolika je verovatnoća da ćete zaključiti ugovor sa Ministarstvom odbrane o razvoju nacrta projekta i tehničkog projekta podmornice?

— Nećemo graditi podmornicu bez sklapanja ugovora sa Ministarstvom odbrane. Trenutno čekamo zadatak od Ministarstva odbrane, kako bismo razradili tehnički projekat. Problem je što podmornica ima mnogo inovacija, a to plaši kupca, na primer — prisustvo tečnog kiseonika na podmornici. Sa moje tačke gledišta, nema razloga za strah, jer podmornice više od 50 godina koriste torpeda 53-65k, u kojima se velike količine kiseonika čuvaju pod veoma velikim pritiskom — oko 200 kilograma po kvadratnom centimetru.

Da li se vaš anaerobni energetski sistem može iskoristiti na podmornicama koje razrađuje konstruktorski biro „Rubin“ – na primer, u sastavu podmornica projekta 677 „Lada“ ili 636.3 „Varšavjanka“?

— Moguće je, ali iskreno, to ne bi bilo tako efikasno kao što je njihovo uvođenje u novi projekat.

Da li u podmornici mogu da budu bazirane bespilotne letelice?

— Još je rano govoriti o tome. Ali postoji mogućnost da podmornica bude naoružana i bespilotnim letelicama.

Koja je namena podmornice?

— Ova podmornica se može izgraditi u nekoliko verzija, uključujući udarnu, sa „kalibrima“, zatim podmornice posebne namene sa podvodnim specijalnim snagama, kao i u vidu minopolagača sa standardnim deplasmanom. Podmornica je projektovana tako da se oružje može menjati u skladu sa zadacima.

U kojim fabrikama je planirana izgradnja podmornica?

— Takva podmornica se može izgraditi na brodogradilištima „Sevmaš“ i „Zvezdočka“ u Severodvinsku, kao i na Admiralitetskom brodogradilištu u Sankt Peterburgu.

Komentar