Projekat epohe: Politika u slepoj ulici, narodima — auto-put

Vest da je konačno, posle dve godine, dogovorena trasa auto-puta kroz Bosnu i Hercegovinu, koji će je povezivati sa Srbijom, saopštena je istovremeno kada je ukazano i na mogući raspad BiH ako bošnjačka SDA ozvaniči inicijativu za ukidanje imena Republike Srpske.
Sputnik

I jedno i drugo predočio je predsedavajući predsedništva BiH Milorad Dodik u istom obraćanju. Tako se naspram jedinstva svih potrebnih aktera o auto-putu našla najava referenduma o samostalnosti Republike Srpske, koji će, kako je objasnio, uslediti ukoliko inicijativa Stranke demokratske akcije o promeni imena Republike Srpske stigne do Ustavnog suda BiH.

Dok vrh SDA bude većao ima li svrhe proveravati Dodikove tvrdnje o referendumu, deonica trase auto-puta biće predstavljena Predsedništvu BiH i ucrtana u kartu.

I opet paradoks. Dogovorena trasa auto-puta koji bi trebalo da spoji BiH sa Srbijom praktično je posledica nesaglasja. Pošto dve godine dva entiteta u BiH nisu mogla da se dogovore da li će Beograd i Sarajevo biti povezani auto-putem preko Bijeljine i Tuzle, ili preko Užica i Višegrada, odlučeno je da trasa obuhvati oba pravca i da sa saobraćajnicama u Srbiji čini prsten.

I još jedan paradoks. Rezultat posvađanih politika značiće da će obični ljudi profitirati. Konačno. Umesto jedne moderne deonice dobiće dve. Treba verovati da će se sa tim saglasiti i investitori, jer turski zvaničnici su odavno rekli da ne ulaze u to kuda će ići trasa, samo da se oko toga postigne dogovor. Vrednost radova koje bi trebalo da finansira Turska, prema Dodikovim rečima, procenjuje se na tri milijarde evra.

Veliki projekat: Usaglašena trasa auto-puta Sarajevo-Beograd

„Moramo da pravimo auto-puteve, jer velikim putevima ljudi dolaze, a malim putevima odlaze“, slikovito je u jednoj rečenici Dodik sažeo važnost odluke.

Putevi svakako ostaju gde jesu, bez obzira na sudbinu država.

Tako je „Auto-put bratstvo i jedinstvo“, kako se nekada zvanično zvala glavna jugoslovenska putna saobraćajnica, zahvaljujući nespornoj vrcavosti balkanskog duha, tokom ratnih godina crnohumorno prekršten u auto-put bratstva i ubistva. Njime, danas bezimenim, i dalje teku reke automobila povezujući ljude nekih novonastalih država.

Pisac i novinar Muharem Bazdulj ipak nije sklon mišljenju da će Republika Srpska referendumom rušiti Bosnu i Hercegovinu, ali jeste onom da je auto-put preka potreba njenih žitelja i putnika namernika.

„Ne verujem da su u čitavoj današnjoj geopolitičkoj konstelaciji te najave referenduma išta drugo osim retorika i pretnje. U globalnoj konstelaciji to niti je realno, niti je pametno, a Dodik nije nerealan političar. I on to neće uraditi, ali to koristi da bi imao jednu vrstu oružja u pregovorima“, kaže Bazdulj za Sputnjik.

Zato izgradnju auto-puta od Beograda do Sarajeva pre smatra dobrom odlukom i realnom potrebom, nego političkim projektom.

„Nemate na Balkanu dva velika grada koja su po vazdušnoj liniji bliža, a do kojih je veća muka doći. I nigde nije došlo do tolike propasti u odnosu na predratno vreme što se tiče komunikacije kao između ta dva grada. Stariji znaju da je voz koji se zvao ’Olimpik ekspres‘ osamdesetih godina prošlog veka vozio četiri sata, a sada nema voza nikakvog“, napominje pisac i novinar rodom iz BiH.

Stiže „verenički prsten“ iz Istanbula — seče Srpsku na dva dela (foto)

On dodaje da auto-put nije posao koji se može brzo uraditi, ali će kada bude završen biti apsolutno od koristi za sve ljude koji žive na potezu istočne Bosne i Hercegovine i zapadne Srbije.

Bazdulj deli mišljenje da je odluka o trasi auto-puta pobeda običnog čoveka i njegovih potreba nad dnevnom, najčešće svađalačkom politikom.

„To je sigurno. Svedoci smo odlaska ljudi, naročito iz malih sredina, a blizina takve komunikacije olakšava život ljudima koji su izvan dva velika grada, a vezani su za njih što se tiče školovanja, lečenja, trgovine. Takvi projekti su prvenstveno korisni, kako se to kaže, običnim ljudima“, ističe Bazdulj.

Za početak je i to dovoljno. A ako se pokaže da je to i „mirovni projekat, koji je mnogo više od auto-puta i od povezivanja“, kako je to još početkom 2017. ocenio tadašnji premijer Srbije, a sadašnji predsednik Aleksandar Vučić, tim bolje.

Komentar