Razotkrivamo veliku prevaru preko Fejsbuka: Ovako nam kradu pare

U poslednje vreme mnoštvo korisnika Fejsbuka postalo je žrtva hakerskih napada, njihovi nalozi su preuzimani i zloupotrebljavani, ali ono što zaista leži u osnovi problema jeste što prave žrtve ovih prevara nisu oni, već njihovi prijatelji, jer su upravo njima „hakeri“ uzimali podatke sa platnih kartica i na taj način sticali protivpravnu dobit.
Sputnik

Ako ste se probudili jednog petka ujutru i pokušali da uđete na Fejsbuk preko vašeg telefona da pogledate „šta ima novo“, pa umesto da pročitate „njuz fid“ našli ste se u situaciji da čitate obaveštenje od Fejsbuka da je vaša lozinka promenjena i da je neophodno da dokažete da ste to zaista vi kako bi povratili vaš nalog, bili ste meta „onlajn prevaranata“.

Razotkriveno 15.000 onlajn prevara preko „mula“ i kriptovaluta

U neverici ste istog trenutka pokušali da promenite lozinku, ali zbog dvofaktorske autentifikacije koju je uvelo mnoštvo onlajn-platformi, Fejsbuk je od vas tražio da ukucate šestocifren broj koji ste dobili na vaš mobilni telefon. Tada shvatate i da je i broj telefona promenjen u podešavanjima naloga, te da više ne postoji nijedan jednostavan način da svoj profil povratite.

Sad već kreće panika, jer umesto da čitate vaš „fid“, stiže vam prvi poziv od prijatelja koga niste čuli jako dugo i pita vas zašto vam odjednom, nakon svih ovih godina, trebaju pare od njega, odnosno, zašto ste mu tražili da vam pošalje podatke sa njegove platne kartice. Ubrzo zatim stiže i drugi poziv, a odmah zatim i treći. Tada postaje jasno da je đavo odneo šalu i da ste evidentno žrtva prevare.

Međutim, koliko god to stresno bilo za vlasnika Fejsbuk naloga koji se nalazi u ulozi žrtve tih „onlajn prevaranata“, mnogi zanemaruju činjenicu da oni zapravo nisu meta, već njihovi prijatelji sa Fejsbuka, jer na izuzetno vešt način ti pljačkaši pokušavaju da se domognu podataka sa njihovih platnih kartica kako bi ih potom zloupotrebili i ostvarili protivpravnu dobit.

Naime, poruke kojima se ti prevaranti obraćaju prijateljima hakovanog profila zvuče poprilično ubedljivo, poput prijatelja u nevolji koji vam se obraća tražeći pomoć.

Poruka upućena korisnicima Fejsbuka

Prema rečima onih koji su bili žrtve ovakve prevare, mnogi se odazivaju na te poruke, a hakeri su tu da istog časa nastave komunikaciju, što tek ostavlja utisak da zaista i razgovarate sa svojim „prijateljem u nevolji“. Takav pristup hakera u prilično velikom broju slučajeva uspeva, što rezultira time da ljudi šalju slike svojih kartica smatrajući da tako pomažu svom prijatelju.

Pet najvećih finansijskih prevara svih vremena

Ne treba isključiti i da je velika verovatnoća da su meta hakera uglavnom ženski profili, budući da je, čini se, daleko jednostavnije „izmoliti“ pomoć prijatelja predstavljajući da ste devojka u nevolji, nego da ste muškarac. Međutim, trik cele ove prevare je u tome što oni ne traže puno novca, već svega 500 dinara po osobi, ali u slučaju da „žrtva“ pošalje sliku svoje platne kartice, suma koju hakeri „skinu“ sa računa može biti i daleko veća. 

Tako da, ako uzmemo da, recimo, preko jednog ukradenog profila „hakeri“ kontaktiraju 200 ljudi, od kojih je njih, recimo, 50 dovoljno „prijateljski nastrojeno“ da „pomognu“ svom prijatelju i pošalju fotografije svojih kartica, te oni uspeju da preko njih ostvare tu planiranu dobit, dođemo do zaključka da je reč o izuzetno „profitabilnom“, ali i organizovanom poslu, kao i da uopšte nije reč o jednoj osobi koja stoji iza toga.

Štaviše, budući da ti hakeri vrše komunikaciju sa mnoštvom tih prijatelja odjednom, kao i da se to dešava istovremeno sa više različitih ukradenih Fejsbuk naloga, može se zaključiti da je reč o poprilično organizovanoj grupi ljudi, koja veoma dobro zna šta radi, i „na tržištu“ je već neko vreme jer država, očigledno, nije uspela da im stane na put.

Zašto vas hakuju baš preko vikenda i šta vam je činiti?

Zašto smo rekli baš u petak ujutru? Velika verovatnoća je da ti „hakeri“ osmišljeno kreću u akciju pred kraj radne nedelje jer je preko vikenda drastično smanjena aktivnost i nadležnih službi, ali i pažnja samih ljudi, a sebi na taj način daju dovoljno vremena da preko subote i nedelje kontaktiraju sve te ljude kako bi učinili ono što im je namera, objašnjava stručnjak za informacione tehnologije (IT) Zdravko Janković.

Ako vam se to dogodi, prvo što je potrebno uraditi jeste da istog časa prijavite slučaj prvenstveno Fejsbuku, kako bi tamošnje službe bile upoznate da se nešto nedozvoljeno dešava sa vašim nalogom, a potom i policiji, tačnije Odeljenju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, budući da se radi o potencijalnoj prevari koja se dešava „od vašeg imena“.

„Fejsbuk“ potvrdio: Hakeri upali u profile 30 miliona ljudi

S obzirom da su naše nadležne službe poprilično inertne, te da ćete u većini slučajeva dobiti odgovor u vidu zahvalnice, ostajete prepušteni sami sebi da se u narednih nekoliko dana izborite sa hakerima i povratite svoj nalog.

Problem će rešiti na kraju sam Fejsbuk

Potrebno je biti uporan i pisati Fejsbuku – ova društvena mreža razradila je dosta načina kako da utvrdi vašu ličnost i da vam omogući da povratite svoj nalog u slučaju da ste postali meta prevare. Uglavnom je za to potrebno dva do tri dana, ali kada konačno povratite svoj nalog, ostaje na vama da budete izuzetno obazrivi kako se logujete i gde sve upisujete svoje korisničko ime i lozinku.

Takođe, treba biti izuzetno pažljiv prilikom logovanja na druge platforme koristeći vaš Fejsbuk nalog, jer je, kako objašnjava Janković, skoro sigurno da su žrtve hakera samostalno ukucale svoje korisničko ime i lozinku preko nekog lažnog Fejsbuk sajta i tako ostavili svoje poverljive podatke hakerima „na izvolte“.

Možemo li očekivati pomoć države?

Iz Odeljenja za visokotehnološki kriminal kažu da je između kompanije Fejsbuk i svih ostalih policija uspostavljen standardizovani kanal komunikacije ali da tehnički nije moguće da ova služba blokira bilo koji nalog na Fejsbuku u slučaju prevare jer nema pristup Fesbukovim serverima. Doduše, kako tvrde, određeni sadržaji kao i profili mogu biti ukinuti, ali je za tako nešto  je neophodna obrazložena naredba suda ili zahtev javnog tužioca.

Ministarstvo unutrašnjih poslova kaže i da svakodnevno radi na jačanju kadrovskih i tehničkih kapaciteta pravnih i informatičkih mehanizama kako bi preventivno delovali i sprečili krivična dela visokotehnološkog kriminala. „Sve policijske službe u svetu našle su se pred jednim od najvećih izazova u ovom veku da se na efikasan način suprotstave ovoj vrsti kriminala“, dodaje MUP.

Komentar