- Sputnik Srbija, 1920
RUSIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Rusije i Zajednice nezavisnih država

Gradnja veka: Pet decenija Bajkalsko-amurske železnice – jedne od najdužih u svetu

© Sputnik / Khamzin / Uđi u bazu fotografijaPoezd idet po Zapadnomu učastku Baйkalo-Amurskoй magistrali v Irkutskoй oblasti
Poezd idet po Zapadnomu učastku Baйkalo-Amurskoй magistrali v Irkutskoй oblasti - Sputnik Srbija, 1920, 23.04.2024
Pratite nas
Pre pedeset godina u Sovjetskom Savezu počela je gradnja Bajkalsko-amurske magistrale (BAM). Ona prolazi kroz teško dostupne predele istočnog Sibira i ruskog Dalekog istoka – kroz neprohodne šume, močvare i područja „večnog leda“. To je jedna od najdužih železničkih pruga na svetu.
Ukupna dužina pruge od Tajšeta (Irkutska oblast Rusije) do Sovjetske Gavanji (Habarovski kraj Rusije) iznosi 4.300 kilometara, a sa ograncima i priključnim linijama – 5.600 kilometara.
BAM prolazi kroz tri vremenske zone i šest subjekata Rusije – Irkutsku i Amursku oblast, Burjatiju i Jakutiju, Habarovski i Zabajkalski kraj.
Železnička pruga povezuje više od 280 železničkih stanica i prolazi kroz 63 grada i sela. Takođe prelazi preko 11 reka: Angaru, Lenu, Amur, Zeju, Vitim, Olekmu, Selemdžu i Bureju. Magistrala uključuje 4.242 veštačke inženjerske konstrukcije (veliki i mali mostovi, propusti i slično.). BAM se pruža kroz pet najtežih seizmičkih područja u kojima zemljotresi dostižu jačinu i do 10 stepeni Rihtera. Magistrala prolazi preko sedam planinskih lanaca, a zbog zahtevnog terena, više od 30 kilometara železnice prolazi kroz tunele. Najviša tačka preko koje se BAM pruža je na 1.323 metra nadmorske visine – Mururinski prevoj. Takođe, preko 1.000 kilometara železnice nalazi se u području trajnog mraza.

Početak izgradnje

Centralni komitet Komunističke partije Sovjetskog saveza i Savet ministara SSSR 1974. godine izdao je dekret „O izgradnji Bajkalsko-amurske železnice“. Na 17. sastanku Komsomola (Svesavezni lenjinski komunistički savez omladine) u Moskvi 23. aprila iste godine BAM je proglašen za savezni projekat. Glavni graditelji su bili komsomolci i izgradnja železnice trajala je deset godina.
Glavni dio BAM-a, dužine 3.145 kmilometara, građen je istovremeno u šest pravaca: od stanice Lena ka istoku; od stanice Tinda ka istoku i zapadu; od stanice Novi Urgal ka zapadu i istoku i od stanice Komsomoljsk na Amuru ka zapadu.
Uz prugu su istovremeno građena nova naselja i infrastruktura.
Troškovi izgradnje BAM u cenama iz 1991. godine iznosili su 17,7 milijardi rubalja. To je bio najskuplji infrastrukturni projekat u istoriji SSSR-a.
Ukupan broj ljudi koji su učestvovali u gradnji pruge od 1974. do 1984. godine premašilo je dva miliona. U izgradnji su učestvovali predstavnici 108 nacionalnosti, 13 republika SSSR-a i 22 autonomne republike Ruske Sovjetske Federativne Socijalističke Republike.

Značaj projekta

Bajkalsko-amurska magistrala je simbol radnog podviga starijih generacija, koji je doprineo stvaranju temelja današnje privrede zemlje.
To je projekat bez presedana u smislu razvoja i naseljavanja novih teritorija zemlje, koje imaju značajan proizvodni i privredni potencijal.
Tokom izgradnje BAM-a osnovana su 63 nova naselja, uključujući tri nova grada: Severobajkalsk, Tinda i Fevraljsk. Ukupan broj stanovnika u regionima kroz koje je prošla železnica u momentu završetka radova 1984. godine iznosio je milion ljudi. Te gradove su naseljavali uglavnom železničari, što je slučaj i danas.
Bez Bajkalsko-amurske magistrale danas Rusija ne bi imala iste mogućnosti na tržištu energenata. U savremenim uslovima, BAM je postao sastavni deo transportnog sistema ruske privrede.

Modernizacija i razvoj

Od 2013. godine kompanija „Ruske železnice“ sprovodi niz prioritetnih mera za razvoj železničke infrastrukture Istočnog poligona, čiji značajan deo čini BAM.
Prevozni kapacitet Bajkalsko-Amurske magistrale od početka modernizacije povećan je skoro tri puta – sa 14,4 miliona tona u 2012. na 41,6 miliona tona u 2024. godini.
Projekat razvoja Istočnog poligona daje značajan doprinos rastu BDP-a zemlje i stvara domaću potražnju za proizvodima metalurške, inženjerske, građevinske i drugih industrija. Pored toga, rekonstrukcija BAM-a i Transsibirske železnice ubrzaće razvoj Dalekog istoka i istočnog Sibira. Veliki projekti rekonstrukcije obezbediće posao za stanovništvo.
U okviru projekta stvara se fundamentalno nova, kvalitetna železnička infrastruktura uz korišćenje najnaprednijih tehničko-tehnoloških rešenja.
Razvoj Bajkalsko-Amurske magistrale ne samo da omogućava značajno povećanje izvoznih i tranzitnih mogućnosti Rusije na istoku, već i potpuno vraćanje realizaciji projekata za razvoj najvećih nalazišta koja se nalaze u zoni BAM-a.

Ekološka odgovornost

Danas, prilikom realizacije projekta modernizacije BAM-a, kompanija „Ruske železnice“ posvećuje veliku pažnju očuvanju lokalnih prirodnih ekosistema i usklađenosti sa ekološkim standardima.
Bajkalsko-amurska magistrala prolazi kroz rezervate prirode, posebno zaštićena prirodna područja i u neposrednoj blizini jedinstvenog prirodnog objekta svetskog značaja – Bajkalskog jezera.
„Ruske železnice“ se prilikom izgradnje i rekonstrukcije infrastrukture pridržavaju pravila: „Posle nas bolje nego pre nas“.
Transibirska železnica - Sputnik Srbija, 1920, 10.03.2024
RUSIJA
Svi putevi vode preko Rusije: Napadi Huta doveli su do procvata ruskog železničkog saobraćaja
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala