Prvo oklopno vojno vozilo „šota“ koje je projektovano u Albaniji proizvodiće se na Kosovu i Metohiji i to u okviru sporazuma o saradnji koji su u martu potpisali Priština, Albanija i Hrvatska.
U Albaniji su najavljivali ovo vojno vozilo u junu prošle godine, kao prvo vojno vozilo koje će nositi oznaku "Made in Albania ".
Velikoalbanski projekat
Na pitanje da li je proizvodnja ovog vozila na kiM nagoveštaj teritorijalnih pretenzija Albanije general -major u penziji, profesor dr Mitar Kovač podseća da je Albanija bila vodeće snaga u procesu separatističkom pokreta na Kosovu u prošlom i u ovom veku i da je tu odigrala značajnu ulogu.
„I kada je kod nas navodno glumila dobre odnose i dok smo još bili Jugoslavija, a posle i sa Srbijom, radila je protiv naših interesa. Nekad manje, nekad više. A kada su naši neprijatelji iz sveta bili jači, ona je tada otvorenije i zastupala te velikoalbanske projekte, pa i sam projekat Velike Albanije,“ podseća Kovač.
Naša sagovornik kaže da je NATO agresija i sve što je sledilo posle agresije, na čelu sa priznanjem lažne NATO države Kosovo od većine zemalja NATO dalo odrešene ruke Tirani da izgrađuje projekat Velike Albanije.
„ U toj prvoj faza tzv. Kosovo oni smatraju veoma bitnim strateškim rezultatom. Nakon toga otvaraju se američke baze u Albaniji, i pomorska i vazduhoplovna baza , plus specijalne snage u Bondstilu na Kosovu. Albansko političko rukovodstvo to uzima kao premisu da treba ubrzati proces ujedinjenja ili prisajedinjenja NATO države Kosova i Albanije zato što proces priznanja ne ide baš dobro i ne može nikada doći do priznanja Kosova kao nezavisne države u Savetu bezbednosti,“ naglašava Kovač.
On kaže da se jasno vidi da je i Albanija pored Turske povećala svoje interesovanje ne samo za KiM već i za Balkan i to ogleda kroz njihova ulaganja ne samo u kosovsku privredu nego i u vojno-namensku industriju.
Na mig zapada
„Eto, posle fabrike municije na redu je i ova investicija u proizvodnju ovih famoznih vozila iz same Albanije. To je naravno, uz pomoć pojedinih zapadnih zemalja što se tiče tehnoloških rešenja u samom tom vozilu i stvaranja linije za proizvodnju tih vozila. Mislim da tim povodom Republika Srbija treba da iskaže stav i da njeni predstavnici o tome na adekvatan način upoznaju i Ujedinjene nacije,“ smatra Kovač.
Naš sagovornik je komentarišući činjenicu da je proizvodnja ovog vozila na KiM deo vojnog sporazuma koji je potpisan između Prištine, Hrvatske i Kosova rekao sledeće:
„Pa eto, to je ta strateški antisrpski savez, tako ga i od početka posmatram. On je okvir za takve projekte i takvo delovanje, a i sam naziv „šota“ izvorno-istorijski je usmeren protiv srpskog naroda, jer to je, bukvalno možemo reći, ime uzeto iz osvete prema srpskom narodu. Tako da ništa nije slučajno i nije slučajno, naravno, što je ta ustaška politika u sprezi sa Albanijom u ovom projektu na prostoru Kosova i Metohije,“ zaključuje on.
Inače borbena masa pomenutog vozila je oko sedam tona. Proizvođač predstavlja „šotu“ kao vozilo koje može da preživi nailazak na protivtenkovsku minu i dejstvo iz pešadijskog naoružanja kakvo se u američkoj vojnoj terminologiji zove MRAP vozilo.
Kakvo vojno vozilo je „šota“
Deklarisana zaštita „šote“ navodno može da izdrži pogodak iz automatske puške kalibra 7,62sa39 mm ako se strelac nalazi na 30 m od vozila. Očekuje se da posada preživi parčad haubičkog projektila kalibra 155 mm koji je pao na 80 m od „šote“.
U „šoti“ ima mesta za 10 ljudi – dva člana posade i osam pripadnika ukrcanog odeljenja na sedištima koja su prilagođena za eventualni nailazak na minu. Na krovu je predviđeno da se postavi obrtna turela za dejstvo nišandžije sa ličnim naoružanjem – puškomitraljezom.
Dimenzije vozila su dužina 6,5, visina 2,68 i širina 2,1 metar. U osnovi „šota“ je lako višenamensko vozilo koje može da se poredi sa turskim proizvodom – „otokar kobrom“ koju koriste Kosovske bezbednosne snage (KBS). Oba vozila zasnovana su na uvoznim američkim šasijama. Borbena masa je približno slična kod „kobre“ 6,7 tona, a „šote“ do 7 tona. U osnovi to su vozila pogodna za laku pešadiju i vojno-policijske jedinice.
Albanske oružane snage koriste MRAP vozila američkog porekla borbene mase približno 14 tona koja prevoze do 10 ljudi. Izbor imena „šota“ povlači procenu da se radi o propagandnom potezu i taj kontekst učinio bi smislenim dolazak tih vozila u naoružanje KBS.