Prekaljeni vozač i zaljubljenik u automobile: Šta je sve Putin vozio u proteklih 50 godina /foto/
Ruski predsednik Vladimir Putin je vozač već 52 godine.Tokom tog perioda vozio je razne automobile – od „zaporošca“ do „aurusa“. Otkrivamo šta Putinove automobile čini posebnim.
SputnikNa osnovu vozačkog staža dužeg od pola veka, moglo bi se reći da je
fabriku „Avtovaza“ u Toljatiju u utorak posetio iskusan vozač, kaže ekspert za automobile Igor Moržareto.
Prvi automobil
Putin je, prema navodima ruskih medija, vozačku dozvolu dobio sa 20 godina, a još kao student – svoj prvi automobil.
U pitanju je beli „zaporožac” (ZAZ-968) proizveden 1972. godine, koji je majka budućeg predsednika dobila na lutriji.
U to vreme, svaki automobil je bio luksuz, a „mladić u sopstvenom automobilu izgledao je skoro kao princ na belom konju“, konstatovao je Moržareto.
Putin je priznao da je u mladosti „ludovao“ za volanom, ali je kasnije počeo da potiskuje osećaj uzbuđenja i sada se kaje zbog pomalo neoprezne vožnje tokom mlađih dana, pišu ruski mediji.
Poslednji put predsednički „zaporožac“ viđen je 2006. godine na samitu G8 u Sankt Peterburgu – tada je ruski lider pokazao svoj automobil američkom kolegi Džordžu Bušu.
Sovjetski automobili u Nemačkoj
Dok je služio u Istočnoj Nemačkoj 1980-ih godina, majoru Putinu je izdat VAZ-2106 „žiguli“, u narodu poznatiji kao „šestica“.
Za razliku od „zaporošca“, taj automobil je morao da deli sa svojim kolegom, budućim šefom državne korporacije „Rosteh“ Sergejem Čemezovom. Kako je kasnije primetio Čemezov, u to vreme „šestica“ je po prestižu mogla da se uporedi sa „mercedesom“.
Stručnjak za automobile je to poređenje nazvao sasvim prikladnim.
„Svi su znali da je 'žiguli' bivši italijanski automobil (misli se na Fijat 124), da je to generalno najbolji evropski automobil iz 1966. I, shodno tome, on je u to vreme u poređenju sa bilo kojim domaćim automobilom bio najbolji u pogledu pouzdanosti, udobnosti i tehničkim karakteristikama. Dakle, 'mercedes' ili ne, bio je veoma kul“, objasnio je Moržareto.
Putin je vozio i „volgu“, koju je po okončanju službe odvezao u Lenjingrad, i to sa dobrim razlogom – početkom 1990-ih Putin je radio kao taksista kako bi prebrodio teška vremena.
Putinova ljubav prema sovjetskim automobilima opstala je do danas.
Vlasnik je dve retke „volge“ GAZ M21. Pored toga, ima još jedan automobil – u pitanju je terenac „niva“.
Strane marke
U Rusiji je devedesetih godina nastupila era stranih marki automobila, koja nije zaobišla ni budućeg predsednika.
Tokom godina rada u gradskoj kući Sankt Peterburga, Putin je vozio „nisan“ i bio je veoma zadovoljan njime.
Prema rečima eksperta, tih godina se „bilo koji strani automobil smatrao korakom napred u poređenju sa domaćim, ruskim, jer su nivo udobnosti, pouzdanosti i tehničkih performansi bili bolji od onih istih 'žigulija', koji su do tada već bili veoma zastareli“.
Istovremeno, naglasio je da bi bilo pogrešno Putinov japanski „nisan“ porediti sa drugim stranim automobilima tih godina, na primer, sa nemačkim, jer su se u to vreme na rusko tržište isporučivali samo polovni strani automobili, a sve je više zavisilo od stanja vozila, a ne proizvođača.
Od „mercedesa“ do „aurusa“
Dolaskom na najviše položaje, u Putinovom životu pojavili su se i brojni automobili, takođe strani.
Prvi predsednički automobil dobio je od svog prethodnika, Borisa Jeljcina. U pitanju je bio blindirani „mercedes benc“ S600 „Pulman gard“.
2018. godine strani automobili ustupili su mesto ruskom „aurusu“. Moržareto je prelazak na automobile ruske proizvodnje nazvao „korakom napred“.
Putin se u „aurusu“ ne vozi samo kao putnik. Ruski lider je „aurus senat“ nazvao kvalitetnim automobilom koji ispunjava sve svetske standarde i naglasio da ga je i sam vozio više puta.
Od kamiona do motocikla
Osim ličnih i službenih automobila, Putin je mnogo puta vozio i druge automobile.
Posebno je često testirao novitete „Avtovaza“. Putin se provozao žutom „kadom kalinom“, testirao zelenu „ladu vestu“ na putu do sastanka diskusionog kluba „Valdaj“, a prošle godine se provozao u novoj „ladi auri“.
Predsednik Rusije nije dobar samo za volanom putničkih automobila – na otvaranju Krimskog mosta provozao je kamion „kamaz“, na sajmu motociklista „Noćni vukovi“ – motocikl „ural“, a dok se odmarao u tajgi, Putin je putovao terenskim vozilom.
U njegovoj vozačkoj „kolekciji” ima i drugih automobila, uključujući i električne.
Predsednik obično rado iznosi svoje utiske o inovacijama u ruskoj automobilskoj industriji. U utorak je u „Avtovazu“ vrlo pozitivno ocenio „auru“. Tom prilikom smotrio je novi automobil kompanije – „ladu iskru‟.