Ugovor je vredan 720 miliona evra, a rok za realizaciju ugovora je 45 meseci plus dve godine.
Dokument su potpisali ministar za javna ulaganja Darko Glišić, koji vrši ovlašćenja ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, vršilac dužnosti zamenika načelnika Gradske uprave grada Beograda - sekretar Sekretarijata za javni prevoz Radovan Kremić i direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andreja Mladenović sa predstavnikom kineske kompanije "Pauer Čajna"" Han Džipingom.
Kako je nakon potpisivanja rečeno novinarim, novim ugovornim sporazumom omogućava se izdvajanje posebnog Lot-a 2, koji će biti finansiran iz budžeta Srbije i koji odmah stupa na snagu, što će doprineti bržoj realizaciji izgradnje prve faze Linije 1 beogradskog metroa.
Glišić je rekao da će ugovor biti realizovan u najkraćem mogućem roku.
"Verujemo da će ovaj projekat zaista doneti dugoročne koristi ne samo našem gradu, već i celokupnoj Republici Srbiji. Ovaj Lot 2 prve faze linije 1 beogradskog metroa, koji danas potpisujemo, osigurava brzu i efikasnu vezu između udaljenih delova grada odnosno korisnici metroa će od Železnika do Mirijeva stizati za nešto više od 30 minuta, što jre u sadasšnjim uslovima nezamuislivo", kazao je on.
Prema rečima Glišića planirana je izgradnja tri linije metroa, a delovi Beograda kroz koje će prolaziti obuhvataju devet opština i to Čukaricu, Savski venac, Stari Grad, Palilulu, Zvezdaru, Novi Beograd, Zemun, Vračar i Voždovac.
On je precizirao da trasa Linije1, Železnik - Mirijevo podrazumeva 21 stanicu, a voižnja je planirano da traje ukupno 32 minuta, dok trasa Linije 2, Mirijevo - Bežanija, obuhvata 24 stanice i ukupno vreme putovanja 39 minuta, a Linija 3, Bežanija - Banjice, biće duga 23 kilometara i imaće 22 stanice, a ukupno vreme putovanja biće 38 minuta.
"Mislim da je ovaj sporazum danas zaista korak u dobrom smeru, kao ubrzanje svega onoga što treba da bude naš posao u narednom periodu. Zahvalan sam našim prijateljima iz kineske kompanije i svim ljudima koji su vredno i predano radili svih prethodnih meseci i godina", rekao je Glišić.
Direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andreja Mladenović očekuje da će trasa prve faze Linije 1 beogradskog metroa odnosno od Makiša do Pančevačkog mosta biti puštena u saobraćaj 2030. godine.
Mladenović je precizirao da je Linija 1, metroa podeljena na fazu 1 i to deo od Železnika do Pančevačkog mosta dužine 16 kilometara sa 16 stanica i fazu 2 od Pančevačkog mosta, odnosno od Karaburme do Mirjeva dužine pet kilometara i sa pet stanica.
"Prvi ugovor je bio ugovor za izgradnju depoa na Makišu koji je potpisan još prošle godine u septembru, a u septembru ove godine smo potpisali ugovor za Lot 1 i danas za Lot 2. Očekije nas do kraja januara 2025. potpisivanje ugovora za Lot 3 i time ćemo kompletirati Linij1, odnosno fazu 1 i ovih 16 kilometara", rekao je Mladenović.
On je dodao da se očekuje da će u aprilu ili maju 2026. očekuje da u Beograd stignu TBM mašine koje će kopati tunel, ističući da se ugovor za Lot 2 odnosi upravo na naručivanje samih mašina ali i na izgradnju devet stanica, dva šahta, tunelskih deonica ali i nadžemnoig dela koji se odnosi od Makiša do stanice Bele vode.
Mladenović je objasnio i da će 2025. početi radovi na izgradnji depoa u Makiškom polju, sa šest objekata, i da će se potom raditi dve nadzemne deonice - od Makiša do Stanice Bele vode, dužine oko dva kilometra, a onda i dva dela "plitkog iskopa" 2026, koji bi trebalo da bude završen za jednu godinu.
Kako je dodao, potom bi išao tunelski deo od Belih voda do Požeške ulice, pa do Sajma, i sa druge strane od Karaburme do Dunav stanice.
"U prethodnoj godini, u saradnji sa ministarstvima finansija i građevine, angažovali smo konsultanta koji je uradio studiju opravdanost prve linije, prve faze metroa i ona je pozitivna. Na taj način u ekološkom, socijalno - ekonomskom, ali i u svakom drugom smislu dobili smo potpuno priznanje i prihvatanje najrenomiranije konsultantske kuće u ovom delu Evrope i to je još jedan dokaz da se ovaj projekat radi u skladu sa svim evropskim i svetskim standardima", rekao je Maldenović.
On je najavio i da je u planu da se sledeće godine otpočnu pregovori za Liniju 2, od Bežaninske kose do Mirjeva, koja se ukršta sa prvom linijom na Savskom trgu.
"Planiramo da u sledećoj godini, negde u prvoj polovini, otpočnemo pregovore za prvu fazu Linije 2. Beogradski metro samo sa jednom linijom neće biti potpun i potrebno je da ima tri linije. Očekujem da u narednih nekoliko nedelja izaberemo i projektanta Linije 3. Tender je završen i u ovom trenutku se ocenjuje ponovo", rekao je Mladenović.
Kako je naglasio to će zaokružiti jedan sistem šinskog prevoza u glavnom gradu, odnosno sa dogradnjom i rekonstrukcijom Beogradskog železničkog čvora doprineti jednom brzom i efikasnom prevozu velikog broja putnika u kratkom vremenskom intervalu.
Predstavnik kineske kompanije "Pauer Čajna" Han Džiping zahvalio je Vladi Srbije na ukazanom poverenju i potsetio da je danas potpisani ugovor nastavak onog što je dogovoreno 2019. u okviru Memoranduma o razumevanju.
"Okrećemo jednu novu stranicu u okviru realizacije ovog projekta, ali pred nama ima još jako puno stvari koje moraju da se urade. Bezbednost i kvalitet su naši vrhunski prioriteti i to je ono što je nama najznačajnije i mi dajemo reč da ćemo ispuniti ovo obećanje", rekao je on.
Džiping je zamolio građane Beograda za razumevanje i podršku jer, kako je istakao, izgradnja metroa će svakako uticati na odvijanje normalnog saobraćaja.
"Očekujem takođe i podršku vlade kako bi projekat bio realizovan i završen na vreme uz visoki kvalitet i zajedničkim naporima", zaključio je on.
Pogledajte i: