Podkast

Vojvoda Momčilo u dolini jorgovana | Orbita kulture

U najnovijoj emisiji istražujemo koliko su epski junaci istorijske a koliko mitske ličnosti, da li je prvi filmski „far“ snimljen u Srbiji, ali i ko je žena zbog koje su, u znak dobrodošlice, sađeni jorgovani
Sputnik
Kako prepoznati toksično roditeljstvo i distancirati se od njegovih obrazaca, šta su najvažniji saveti za mame i tate koji ponekad nesvesno upadaju u ove zamke i začarani krug pun toksičnog odnosa prema deci, može li se prepoznati osoba odrasla uz toksičnog roditelja i da li one ima dodatne teškoće u sopstvenoj roditeljskoj ulozi - pitamo Nevenu Lovrinčević, autorku knjige „Prepoznajte toksično roditeljstvo“ koju je nedavno objavila izdavačka kuća „Kreativni centar“.
Zašto je podatak koji stoji u svetskim enciklopedijama da je otac pokretne kamere američki reditelj Grifit prvi upotrebio „far“ u filmu „Netrpeljivost“ iz 1916. neprecizan jer je reč o studijskom snimanju, budući da je prva prava vožnja kamerom u istoriji filma izvršena 24. avgusta 1913. gotovo celom dužinom Knez Mihailove ulice, koju je izveo prvi srpski filmski snimatelj Slavko Jovanović, vršeći probu snimanja parade srpske vojske - pokretnom kamerom, šta za našu filmsku umetnost znači ovaj neverovatni podatak o kojem se malo zna – za Orbitu kulture objašnjava teoretičar filma i filmski kritičar Božidar Zečević.
Kakav je uzajamni odnos istorijske faktografije i epske interpretacije pojedinih biografija epskih junaka i događaja u koji su uključeni, u kakvom su vrednosnom odnosu ova identitetska pitanja prošlosti i konstituisanja nacionalnih identiteta posredstvom najznačajnijih događaja i istorijskih ličnosti sa novim tendencijama reinterpretacija istorije i epske tradicije, da li je fascinacija junacima arhetipska i prisutna u svim civilizacijama – neka su od pitanja na koja si svoj u nauci utemeljeni odgovor dali autori temata „Istorijski i epski junaci“ objavljenog u časopisu „Kultura“. O ovim radovima u kojima pratimo „slučajeve“ Ljutice Bogdana, Vojvode Momčila, Sibinjanin Janka, ali i antičkih i jednog japanskog junaka razgovaramo sa urednikom temata istoričarem prof. dr Borisom Stojkovskim.
Zbog čega je život Jelene Anžujske, žene kralja Uroša i majke Dragutina i Milutina i dalje nedovoljno istražen i poznat, čime je ova srpska kraljica i prosvetiteljka zadužila srpsko srednjovekovno društvo, kako je tek u 21. veku njena sudbina postala tema prve pozorišne predstave čija se beogradska premijera očekuje u oktobru, šta za nju predstavlja žena zbog koje su dolinom Ibra sađeni jorgovani – pitamo Jelenu Kajgu, autorku drame „Jelena Anžujska“ čije će pozorišno i scensko ruho „skrojiti“ nagrađivana rediteljka Tanja Mandić Rigonat.

O emisiji „Orbita kulture“

Orbita kulture“ prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.
U želji da afirmiše prave vrednosti, ostaje verna sopstvenom sloganu koji glasi: „Kada ima kulture, niko ne primećuje, a kada je nema — primete svi“.
Sputnjikovu „Orbitu kulture“ uređuje Dejana Vuković, a emituje se svake subote u 10.00 na talasima Radija Studio B.
Komentar