EKONOMIJA

Zašto je naftovod prema Mađarskoj za Srbiju jedan od prioriteta

Živimo u vremenu kada su interkonekcije od velikog značaja, naročito u oblasti energetike. Dovoljno je videti koliko se gradi gasnih interkonekcija i koliko se energetski sistemi povezuju. Sa druge strane, vrlo retko se govori o snabdevanju sirovom naftom. Kontinentalne države koje imaju samo jedan pravac snabdevanja, poput Srbije, snose veliki rizik.
Sputnik
Ovako generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović gleda na mogućnost proširenja naftnog snabdevanja u Srbiji, pre svega preko Mađarske i naftovoda „Družba“ i na njegov značaj u pogledu energetike i privrede.
On ovako odgovara i na pitanje vezano za probleme koje Slovačka i Mađarska imaju sa Ukrajinom oko transfera gasa i nafte cevovodom Družba, naglašavajući da je baš zato neophodna diversifikacija problema.
Premijer Srbije Miloš Vučević izjavio je na sastanku sa ambasadorom Rusije u Beogradu Aleksandrom Bocan Harčenkom da je izgradnja naftovoda Srbija-Mađarska jedan od prioritetnih projekata Srbije.
Za sigurnost snabdevanja Srbije prirodnim gasom, Vučević je naglasio da je proširenje skladišta gasa u Banatskom Dvoru jedan od prioritetnih projekata u energetskom sektoru, kao i izgradnja naftovoda Srbija-Mađarska, čiji početak je planiran naredne godine.
Srbija i Mađarska su još u oktobru 2022. dogovorile izgradnju naftovoda, koji bi omogućio da se Srbija snabdeva jeftinijom naftom sa Urala, priključenjem na ruski naftovod „Družba“.
U ovom vremenu svaka investicija koja vodi ka smanjenju rizika i sigurnosti snabdevanja je poželjna. Kada bi se posmatrao samo ekonomski aspekt naftovoda, teško da bi se našlo opravdanje zbog čega treba ulagati novac u izgradnju takvog projekta na relaciji do Mađarske, ali sa sigurnosnog aspekta, to će sigurno doprineti povećanju bezbednosti snabdevanja srpskog tržišta, rekao je Mićović za Sputnjik.
Ilustracija naftnih barela

Muke bez luke

Rafinerije u Pančevu, Budimpešti, Bratislavi i drugim kontinentalnim gradovima su rafinerije koje se nalaze van dometa luka i njihovo snabdevanje jedino je moguće cevovodnim transportom. Kada postoji samo jedna cev i jedan mogući pravac snabdevanja, kao što je to sada slučaj sa Srbijom, to donosi određeni rizik od prekida snabdevanja iz različitih razloga, objašnjava Mićović.
Mi možemo delimično da zadovoljimo svoje potrebe uvozom derivata nafte, ali logistika koja bi obezbedila dugoročno snabdevanje na taj način ne postoji. Iz tog razloga je prerada sirove nafte pravi način. Rafinerija Pančevo snabdeva srpsko tržište sa oko 80 odsto i to je značajan udeo, ali kada imate dodatni pravac snabdevanja naftom, tada se povećava i sigurnost snabdevanja.
Izgradnja naftovoda iziskuje ogroman novac i njega može graditi samo država – niko drugi nema pravo na to. Investicija će sigurno biti velika, ali i korist od nje će takođe biti podjednaka, ocenjuje Mićović.
Pogledajte i:
Komentar