RUSIJA

Uvek ispred svog vremena: Kako je „rođen“ čuveni „suhoj“

Pre 85 godina osnovan je čuveni konstruktorski biro „Suhoj“, koji je drastično promenio rusku i svetsku borbenu avijaciju.
Sputnik
Legendarni sovjetski konstruktor Pavel Osipovič Suhoj napravio je desetine serijskih i eksperimentalnih aviona i uveo mnoga od najnovijih tehničkih rešenja u borbenu avijaciju.
Vlada SSSR-a ga je 29. jula 1939. godine imenovala za glavnog konstruktora fabrike koja se nalazi u Harkovu – tada je „rođen“ čuveni biro.
Konstruktori su dobili zadatak da pokrenu serijsku proizvodnju bombardera kratkog dometa BB-1 (Su-2) i da razviju njegove modifikacije. Suhoj je uspeo u tome. Od 1940. do 1942. godine vazduhoplovstvo Crvene armije je dobilo oko 900 letelica.
Kako se navodi u materijalima „Rosteha“, Su-2 se od ostalih aviona Drugog svetskog rata razlikovao po prostranoj kabini, koja je pilotu omogućavala dobru vidljivost. Avioni „suhoj“ su učestvovali u Staljingradskoj bici i korišćeni su kao bombarderi kratkog dometa i kao izviđački avioni.
Izvršni direktor agencije „Aviaport“ Oleg Pantelejev nazvao je Su-2 izvanrednom letelicom Drugog svetskog rata. Po brojim karakteristikama bio je napredniji od tadašnjih letelica, ali SSSR nije imao industrijske mogućnosti da pokrene zaista masovnu proizvodnju te letelice.
Avion je bio potcenjen, ali je ipak uspeo da značajno doprinese obuzdavanju ofanzive Vermahta u početnoj fazi rata, rekao je Pantelejev za „RT“.
„Upravo su Suhojevi lični kvaliteti kao konstruktora i organizatora u brojnim slučajevima omogućili nastanak aviona koji su bukvalno bili ispred svog vremena. Suhoj se oslanjao na ono što najviše obećava u različitim oblastima. To je doprinelo da se brzo stvori nekoliko generacija mlaznih aviona, koji su po svojim glavnim tehničkim karakteristikama bili ispred svojih stranih pandana“, objasnio je on.

Perspektivni borbeni avioni

U materijalima Ujedinjene korporacije za izgradnju aviona (OAK) navodi se da je tokom prvih godina postojanja konstruktorskog biroa kolektiv kompanije dizajnirao i testirao nekoliko modela perspektivnih borbenih aviona.
Među njima su dvosedi, dvomotorni oklopni jurišni avion Su-8, eksperimentalni lovac Su-5, lovac na mlazni pogon Su-7, izviđački avion/korektor artiljerijske vatre Su-12, kao i trenažni bombarder UTB-2.
„Posebno treba istaći mlazne avione konstruktorskog biroa: lovce Su-9, Su-11, Su-15, Su-17 i bombarder Su-10, koji su nastali između 1944. i 1949. godine. Kolektiv je 1944. godine započeo rad na lovcu sa dva turbomlazna motora S-18“, navodi se na sajtu OAK.
„Presretač Su-9 je bio u upotrebi oko 20 godina i postao je osnova za porodicu aviona – Su-11, Su-15, Su-17“, pisao je „Rosteh“.
Lovci Su-7 smatraju se najdugovečnijim – bili u službi SSSR-a i devet drugih zemalja sveta oko 40 godina.
Na osnovu Su-7 razvijeno je više od deset modifikacija, uključujući eksperimentalne avione i leteće laboratorije.
VOJSKA I NAORUŽANJE
Američki portal: Ruski Su-35 ─ opasan protivnik
Pogledajte i:
Komentar