U petak ujutru, nešto posle sedam sati po srednjeevropskom vremenu, američka kompanija za sajber bezbednost „Kraudstrajk“ poslala je upozorenje klijentima da njen program „Falkon Senzor“ ruši „Vindouz“, što se manifestuje „plavim ekranom smrti“ na računarima.
U upozorenju, kompanija je objasnila kako korisnici mogu da reše problem „peške“, naveo je Rojters, pozivajući se na uvid u obaveštenje „Kraudstrajka“.
„Majkrosoftov“ operativni sistem ugrađen je u računarske sisteme širom sveta, pa je njegov pad zbog ažuriranja „Kraudstrajkovog“ programa poremetio rad bolnica, zaustavio vazdušni saobraćaj i emitovanje televizijskih programa i poremetio poslovanje banaka.
„Osiguravači se pripremaju za stotine, ako ne i hiljade potraživanja od organizacija pogođenih događajem u vezi sa „Kraudstrajkom““, rekao je Rajan Grifin, partner u kompaniji „McGill and Partners Ciber Attack“zadužen za kibernetske napade.
Međutim, neće sve kompanije dobiti nadoknadu za izgubljeno vreme i novac.
Markos Alvarez, šef osiguranja u rejting agenciji „DBRS Morningstar“, rekao je da standardna politika prekida poslovanja u okviru redovnog programa komercijalnog osiguranja ne pokriva gubitke prouzrokovane nestankom sistema krajem prošle sedmice.
Verovatno ih ne pokriva ni svaka polisa sajber osiguranja koju kompanije kupuju odvojeno.
„Neke polise sajber osiguranja isključuju incidente koji nisu rezultat namere da se nanese šteta“, objašnjava izvršni direktor „Sajberrajtove“ platforme za osiguranje od sajber rizika Nir Peri.
U takvim slučajevima ekonomska šteta može da se meri desetinama milijardi dolara, naglašava Peri, napominjući da bi događaj krajem prošle nedelje mogao da izazove „katastrofu osiguranja“.
Incident bi takođe mogao da podstakne sudski postupak protiv „Kraudstrajka“ i „Majkrosofta“.
Ove dve kompanije nisu odmah odgovorile na Rojtersov zahtev za komentar na navode sektora osiguranja.
Stručnjaci osiguravajućih kuća naglašavaju da se pad sistema krajem prošle nedelje ne može pripisati „višoj sili”. Takva klauzula eliminiše odgovornost kompanije za nepredvidivu i neizbežnu katastrofu koja ga je sprečila da ispuni svoje ugovorne obaveze.
„To bi trebalo da bude pokriveno sajber osiguranjem... Takav događaj nije van naše kontrole“, objasnila je Meredit Šnur, šefica sajber prakse u SAD i Kanadi u brokerskoj firmi „Marš“.
Pogledajte i: