Za fotografa Dragana Teodorovića Zeka ove „holivudske“ situacije bile su sasvim obične i očekivane u četvrt veka dugom trajanju svetski poznatog „No smoking orkestra“ čije je zaštitno ime i znak – Emir Kusturica.
U tom vremenu punom najrazličitijih magičnih razmena muzike i ljudskosti, na scenama širom sveta, Dragan je fotoaparatom beležio jedinstvenu biografiju: priču o umetniku čija se vizija nije iscrpila u planetarno poznatim nagrađivanim filmovima, nego je na drugačiji, a opet snažan način stvarana sa gitarom u ruci pred hiljadama ljudi sa svih kontinenata.
Emir Kusturica
© Foto : Preuzeto iz fotomonografije Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra / Emir Kusturica
Od Sidnejske opere i Linkoln centra do poljskog Vudstoka, Buenos Airesa (sa 20 koncerata) ili festivala u Irkutsku gde im je domaćin bio Denis Macujev, Kusturica je sa bendom stvarao atmosferu nalik onoj iz njegovih filmova – magičnu i nadrealnu, u slavu života i čoveka.
„Emira sam upoznao daleke 1985. godine, i s obzirom da sam bio previše uporan da dođem do nekog benda s kojim bih radio da vidim ta svetla pozornice iz nekog drugog ugla, ja sam se – što bismo mi rekli – „uvalio“ u ekipu kad je formirana 1999. godine. Tu počinje ova priča koja se našla u fotomonografiji „Emir Kusturica i No smoking orkestra“. Bio sam binski tehničar, nosio gitare, postavljao bubnjeve“, objašnjava Dragan Teodorović.
Emir Kusturica
© Foto : Preuzeto iz fotomonografije Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra / Emir Kusturica
Važan trenutak dogodio se, seća se Dragan, kada je Emir kupio digitalni aparat.
„Odmah smo rekli - što ne bismo imali svoj sajt da to narod vidi i tako sam pored svog posla počeo i da fotografišem. Imao sam najboljeg profesora kojeg možete samo poželeti. Emir mi je objašnjavao pravila u fotografiji, pravila trećine, planova, zlatnog preseka… Čovek može samo poželeti da mu takav profesor predaje fotografiju.“
Emir Kusturica i Nikita Mihalkov
© Foto : Preuzeto iz fotomonografije Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra / Emir Kusturica i Nikita Mihalkov
Motivi da napravi fotomonografiju za Dragana Teodorovića nisu bili samo umetnički, želeo je, kaže, da pre svega ostavi dokument o događajima kojima je svedočio.
„U toku rada shvatili smo da je sav taj materijal od nekoliko stotima fotografija dobar dokument i odlučili da idemo više dokumentarno, da se ispriča priča ne toliko kvalitetom fotografija, nego da se vidi koliko su ti veliki ljudi, poput Stouna ili Mihalkova, uživali u muzici koju proizvodi Emir Kusturica sa svojim bendom. Pored njih u knjizi su i Havijer Bardem, Džoni Dep, Monika Beluči, Selma Hajek, Maradona…“
Havijer Bardem svira bubanj na koncertu Emira Kusturice i The No Smoking Orchestra
© Foto : Preuzeto iz fotomonografije Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra / Havijer Bardem svira bubanj na koncertu Emira Kusturice i The No Smoking Orchestra
A uživali su, bez razlike da li je to publika u Japanu ili u nekoj od zemalja Južne Amerike, kaže naš sagovornik, a kao razlog svemu navodi – samo jedno ime.
„To je zbog Emira, njegova pojava to radi. Sva ta velika imena dolazeći Kusturici na koncert, pokazala su njegovu stvarnu veličinu. Bez razlike da li je u Čileu, na Novom Zelandu, u Izraelu ili u Bejrutu publika je dolazila prosto da vidi to čudo.“
Emir Kusturica, Nele Karajlić i Selma Hajek
© Foto : Preuzeto iz fotomonografije Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra / Emir Kusturica, Nele Karajlić i Selma Hajek
A da bi se dogodilo čudo bila je neophodna srpska `dvojka`, za koju Dragan veruje da je takva da bi trebalo da je izvozimo.
„Mislim da svetu treba malo pokazati tu srpsku `dvojku` jer ona napravi zabavu od sat i po vremena posle koje ljudi izađu nasmejani, srećni.“
Emir Kusturica
© Foto : Preuzeto iz fotomonografije Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra / Emir Kusturica
Poseban deo fotografija u monografiji odnosi se na predstavu „Dom za vješanje“ premijerno izvedenu u operi Bastilja u Parizu 2007. godine, koja je, poput istoimenog filma zabeležila neverovatan uspeh. Ali uprkos tome, Pariz ipak nije postao ono posebno mesto na mapi sveta u kojem Emir Kusturica i No smoking orkestra najradije sviraju: to je i dalje Moskva.
„Samo je Kusturica mogao na jednom mestu, na svom koncertu u Moskvi, da okupi Putina, Šojgua i Gorbačova“, podseća Dragan Teodorović Zeko, naglasivši da je Rusija posebna i po emocijama koje izazove i koje su obostrane. Na pitanje šta iz njihovog bogatog repertoara Rusi najviše vole stiže kratak odgovor:
„Vole Emira!“
Pogledajte i: