Putin je istakao da su ruski eksperti, inženjeri i naučnici značajno doprineli razvoju grada.
„Obišli smo centar grada i njegov istorijski deo čuva ruski trag. Naši stručnjaci iz Rusije dali su značajan doprinos ekonomskom razvoju grada, stvaranju njegove proizvodne baze, preduzeća i infrastrukturnih objekata“, izjavio je ruski predsednik.
Voz na peronu železničke stanice u gradu Harbin, Kina
© Sputnik / Evgeny Yepanchintsev
/ Zašto se Harbin naziva ruskim gradom?
Kineski grda Harbin je grad sa ruskom istorijom. Osnovan je 1898. godine kao stanica na Kineskoj istočnoj železnici koju je gradila Rusija. Do danas je sačuvan veliki broj zgrada ruske arhitekture. U početku su u tom gradu živeli Rusi koji su gradili železničku prugu.
Od 1901.godine su tu bili smešteni graničari i njihove porodice, a krajem 20-ih godina prošlog veka u gradu je formirana velika ruska dijaspora.
Nakon Oktobarske revolucije, Harbin je bio jedan od najvećih centara ruske emigracije. Ovde je kratko živeo ruski i sovjetski pevač, glumac Aleksandar Vertinski, osim toga u Harbinu je nastupao i Fjodor Šaljapin. Sergej Lemešev je u periodu 1927-1929. godine bio solista ruske opere pri Kineskoj istočnoj železnici u Harbinu.
Tokom 1928. godine je u Harbinskoj filharmoniji nastupao ruski muzičar, pijanista, kompozitor i dirigent David Gejgner. Te iste godine godine je formirao i džez orkestar „Ruski harbinski orkestar“.
Teritorija za izgradnju i eksploataciju pruge bila je pod upravom ruskih vlasti do 1920.godinea, a bezbednost je osiguravala ruska policija.
Da li je istina da su Rusi gradili Harbin?
Učesnici prve međunarodne naučno-praktične konferencije „Voljeni Harbin - grad prijateljstva Rusije i Kine“, koja je održana 2018. godine, objavili su zbirku članaka. U jednom od njih, inostrani član Ruske akademije nauka (RAB), član Saveza pisaca Rusije Li Janlin napisao je da je „izgradnja Kineske istočne železnice nastala kao rezultat saglasnosti politike Rusije i dinastije Cin. Rusija i Kina su izgradile železnicu zajedničkim naporima i u zajedničkom interesu“.
Na početku izgradnje je Kina investirala u kompaniju 300 kilograma srebra. Među građevinskim radnicima su njih 200 hiljada, ne uključujući inženjere i tehničare, bili Kinezi. O tome svedoči veliki železnički album sa hiljadama fotografija, koji je napravio muzej pokrajine Hejlungđang. Tako da je Kineska istočna železnica rusko-kinesko preduzeće.
Autor romana „Harbin“, član Saveza pisaca Rusije Evgenije Antaškevič je istakao da su 1898. godine na obali moćne reke Sungari ruski inženjeri, arhitekte, eksperti iz železnice, geografi i trgovci aktivno učestvovali u izgradnji grada, koji je za 30 godina podignut od nule.