Angažovanje tajnih kupaca u SAD je otpočelo još u drugoj polovini prošlog veka, a tokom poslednje dve - tri decenije to je sve zastupljeniji vid analize tržišta i u Evropi.
Treba reći da tajni kupac svoj izveštaj ne pravi proizvoljno, već na osnovu unapred planirane i pripremljene posete. A oni koji ga angažuju ne čine to da bi špijunirali svoje zaposlene već da otkriju problem, pogrešno ponašanje svojih zaposlenih, kako bi sve to otklonili i unapredili proces rada.
Da je na specijalnom zadatku tokom svoje kontrole tajanstveni kupac, naravno, ne sme da otkrije. Treba da se ponaša kao svaki drugi gost, kupac ili mušterija. Treba da bude diskretan i anoniman. A od običnih razlikuje ga samo to što u svom izveštaju treba da prikaže, realno, stanje na terenu. Dakle, da ponašajući se kao običan kupac ili gost opaža, iz ugla potrošača, da bi svoje procene u izveštaju predstavio firmi koja ga je angažovala. Taj izveštaj treba da bude u formi iskustva potrošača.
Da bi neko postao tajni kupac mora da završiti obuku. Sa sertifikatom, zvanjem misteri šopera, tajni, a neki bi rekli tajanstveni kupac ovaj honorarni posao može da radi bilo gde u svetu. Najčešće ih angažuju kompanije koje imaju veliki broj maloprodajnih objekata i zaposlenih. One od tajnog kupca, najčešće, traže da u izveštaju prenesu svoje iskustvo - detalje vezano za sam njihov boravak u “skeniranom” objektu. Konkretno, da ocene situaciju u objektu koji kontrolišu, čistoću, detalje poput toga kako su poređani proizvodi na policama, ljubaznost i uslužnost osoblja, prema njima ali i drugim mušterijama.
Miljan Premović, osnivač i direktor Intelidžens market risrč, agencije koja je posrednik između kompanija i tajnog kupca u emisiji “Energija Sputnjika” objašnjava zašto je ovoj način istraživanja pogodniji za kompaniju koja želi da unapredi svoj odnos prema kupcima od klasičnog anketiranja potrošača.
U razgovoru sa Jelicom Putniković Premović ističe da tajni kupac daje objektivniju sliku. Jer, tajni kupci su obučeni da obrate pažnju na određene detalje i postupke, tako da su njihovi izveštaji put do brzog i efikasnog uvida u realno stanje. A sa takvim ocenama kompanija može da unapredi svoju uslugu, obezbedi zadovoljnog kupca, a samim tim i unapredi svoje poslovanje.
O emisiji „Energija Sputnjika“
„Energija Sputnjika“ je emisija portala i radija Sputnjik koju vodi Jelica Putniković, stručnjak za energetiku.
Teme su mahom vezane za energetiku i ekonomiju, lokalnog i globalnog karaktera, a gosti su stručnjaci u svojim poljima. Emituje se svakog utorka u 21.00.