EKONOMIJA

Kako je ruska avio-industrija doskočila sankcijama: Domaći avioni SJ-100 i MC-21 preuzeli liderstvo

Rusija testira avione domaće proizvodnje MS-21-310 i unapređeni avion SJ-100, koji će uskoro zameniti avione kompanije „Erbas“ i „Boing“ kojima trenutno upravljaju nacionalne avio-kompanije.
Sputnik
Zapadne sankcije samo su ubrzale napore Rusije u zameni uvoza i istraživanju inovacija.
Ograničenja koja su uvele SAD i EU sprečavajući proizvođače aviona poput „Boinga“ i „Erbasa“ da obezbede rezervne delove, održavanje i tehničku podršku Rusiji navela su ovu zemlju da udvostruči proizvodnju sopstvenih putničkih aviona za kratke i srednje relacije.

Glavne komponente ruske proizvodnje

SJ-100 i MS-21-310 smatraju se pionirima supstitucije uvoza u domaćoj vazduhoplovnoj industriji, rekao je zamenik generalnog direktora Centralnog aero-hidrodinamičkog instituta „Žukovski“ (TsAG) Mihail Žičenkov.

„Mi sprovodimo (strukturno) ispitivanje čvrstoće MC-21 zajedno sa Jakovljevim PJSC“, rekao je Žičenkov za „Naučnu Rusiju“. „U 2022. godini, MC-21 opremljen motorom PD-14 ruske proizvodnje i domaćim kompozitnim krilom je sertifikovan od strane Federalne agencije za vazdušni saobraćaj“.

MC-21-310 je nova generacija srednjeg aviona sa kapacitetom od 163 do 211 putnika.
Ruski konstruktori aviona su, takođe, remontovali SJ-100, mlazni avion nove generacije za prevoz na kraćim relacijama sa maksimalno 103 sedišta, kako bi rezervne delove i materijale strane proizvodnje zamenili domaćim.
Avion SJ-100 sa ruskim komponentama koje zamenjuju uvozne na svom prvom letu
„Sprovodimo frekvencijska ispitivanja prototipova SJ-100 da bismo potvrdili bezbednost letnih testova i pružili sveobuhvatne informacije o svojstvima modernizovanih komponenti napravljenih od domaćih materijala“, objasnio je Žičenkov. „Ove godine, jedan od unapređenih aviona SJ-100, kao zamena za uvozne, uspešno je završio svoj let u Komsomolsku na Amuru. To je bio prototip sa francusko-ruskim motorima SaM146, a sada testiramo snagu još jednog SJ-100 sa domaćim motorom PD-8. Avion se već priprema za letna ispitivanja“.
Žičenkov je objasnio da su glavne komponente okvira aviona SJ-100 — uključujući trup, krila, horizontalni i vertikalni rep, pilone za montažu motora, stajni trap i komande aviona — ruske proizvodnje.
„Smatramo da delovi napravljeni od domaćeg materijala ni po čemu nisu inferiorni u odnosu na uvozne analoge, a u nekim slučajevima — na primer, ako govorimo o krilu i prtljažniku aviona — superiorniji su“, naglašava ovaj stručnjak.
MC-21 je postao prvi ruski dugolinijski avion sa krilima od kompozitnih materijala.
Kompoziti su napravljeni od dva ili više materijala sa različitim fizičkim i hemijskim svojstvima. Obično su jeftiniji, lakši i izdržljiviji u poređenju sa uobičajenim materijalima. Učešće kompozita u okviru aviona MC-21 iznosi 30 odsto.
RUSIJA
„Najbolji dokaz tehničke nezavisnosti Rusije“: Prvi let superdžeta SJ-100 s ruskim komponentama

Serijske isporuke moguće od 2023. godine

Prema ruskom odbrambenom konglomeratu „Rostek“, domaće kompozitne materijale za konstrukciju krila aviona razvili su naučnici sa Moskovskog državnog univerziteta, agencije za nuklearnu energiju Rosatom i stručnjaci iz vazduhoplovne industrije. Avion MC-21-300 sa sada već poznatim „crnim krilom” od domaćih kompozita izveo je svoj prvi let 25. decembra 2021. godine.
„Što se tiče prednosti kompozita, možda je najvažnija lakoća kompozitnih komponenti, kao i odsustvo korozije“, objasnio je Žičenkov. „Ako uzmete uzorak metala i kompozita iste debljine, oni bi mogli da budu skoro slični u smislu čvrstoće, ali će kompozit biti oko 40-50 procenata lakši.“

„Ako je okvir aviona lakši, može da primi više putnika i goriva, čime se povećavaju domet leta i druge važne karakteristike“, nastavio je stručnjak. „Smanjenje težine aviona bio je jedan od glavnih ciljeva vazduhoplovstva kroz njegovu istoriju.

Žičenkov naglašava da još više obećavaju hibridni detalji koji kombinuju metal, kompozite i druge komponente.
„Metal, na primer, provodi struju bolje (od kompozita) i zaštićeniji je od udara groma“, rekao je on. „Zato projektanti na spoljnu površinu krila postavljaju tanku metalnu gromobransku mrežu koja treba da skrene pražnjenje u slučaju udara groma, odnosno kompozitno krilo mora biti dodatno zaštićeno od uticaja groma.“
Serijske isporuke aviona MC-21 mogle bi da počnu 2026. godine, rekao je novinarima posle februarskog obraćanja predsednika Rusije Vladimira Putina Saveznoj skupštini generalni direktor „Rosteka“ Sergej Čemezov. On je dodao da će testovi biti završeni u najkraćem mogućem roku, ali još nije poznat tačan datum završetka.
Dok su ruski SJ-100 na kratkim relacijama u funkciji od 2011. godine, očekuje se da će MC-21-310 uskoro popuniti nišu nacionalnog avio-saobraćaja na srednjim relacijama. U međuvremenu, planovi za proizvodnju ruskih domaćih aviona za duge relacije su već u toku.
MULTIMEDIJA
INFOGRAFIKA Ruski 100 odsto: Upoznajte "Superdžet-100" /video/
Pogledajte i:
Komentar