Ovo za Sputnjik, povodom današnjeg otvaranja vazduhoplovne baze u Albaniji kaže pilot i ratni veteran Boriša Mandić:
„To što baza neće biti u vlasništvu Albanije, već samog NATO ne čudi, jer Alijansa ima politiku kukavice, ptice koja polaže jaja u tuđe gnezdo“.
Severnoatlantska alijansa otvorila je danas preuređenu vazduhoplovnu bazu u Albaniji, a presedan u dosadašnjoj praksi je u tome što će baza pripadati NATO savezu, a ne zemlji članici na čijoj teritoriji se ona nalazi.
Baza Kučova najavljena je kao infrastruktura za aktivnosti NATO na prostoru Zapadanog Balkana i za podršku operacijama u širem prostoru istočnog Sredozemlja i Crnomorskog regiona.
Mandić dodaje i da je otvaranje baze Kučova vrlo uznemirujuće, jer, kako kaže, niko razuman na Balkanu, ko zna kako smo prošli u istoriji, ne voli da mu u komšiluku bude jaka američka i NATO snaga u vidu avijacije.
„Sada mogu dosegnuti veoma široki radijus. Pokrivaju ceo Balkan“, kaže Mandić.
Mreža NATO aerodroma na Balkanu
Mandić objašnjava da je izgradnja ove baze pokrenuta davne 1952. godine, bila je povezana sa podrškom SSSR.
„Pravljena je po ondašnjem standardu moćnog Sovjetskog Saveza kao baza za supersonične avione, lovce, ali ovo nije prvo ulaganje u nju. Turci su je sređivali od 2012. do 2015. godine. Imam snimke, ljudi su bili tamo. Izgleda impozantno, sređena je po ozbiljnim standardima, počevši od poletno – sletne staze, manevarskih površina, hangara, radionica i objekata za smeštaj ljudstva. Zaista visok standard“, kaže Mandić.
On dodaje da je poenta otvaranja nove baze u Albaniji u tome da se napravi mreža aerodroma alijanse u ovom delu Evrope. Kučova je aerodrom jugoistočno od Tirane, onda ide Petrovec - Skoplje, zatim Golubovci kod Podgorice i Dubrava –Tuzla.
„To će biti nova mreža isturenih aerodroma za prebacivanje strategijske avijacije NATO. To je deo šireg plana njihovih stratega, da imaju mrežu aerodroma koji su funkcionalni i dobro pozicionirani. Imaju i povoljne meteo uslove, imaju kompletnu infrastrukturu da ih sutra zaposednu. Važno pitanje je faktor vreme, transport jedinica ne trpi odlaganje, sve mora de se prebaci brzo, jednostavno i efikasno, sa transportnim avionima“.
Magistrala od Italije do Srednje Azije
Kako je najavljeno, baza Kučova predviđena je da se po potrebi koristi za prihvat lovačkih aviona Italije i Grčke koji su zaduženi za zaštitu albanskog vazdušnog prostora u okviru Integrisanog sistema protivvazdušne i protivraketne odbrane NATO.
Takođe, italijanska i grčka avijacija pokrivaju Crnu Goru i Severnu Makedoniju i obe zemlje kao i Albanija obavezne su da imaju bazu u koju mogu da slete saveznički lovci. Međutim, naš sagovornik kaže da se na otvaranje baze mora gledati strategijski, geopolitički.
„To će biti linija Avijano, Katanija - Sicilija, Kučovo – Albanija i naravno, Indžirlik – Turska baza. To je jedna strategijska linija sve u zaštiti energenata iz Srednje Azije koji idu prema zapadu, prema Italiji. Sve se gradi da bi se obezbedili energenti, ne zbog ljudskih prava i demokratije. Predviđa se ogromna magistrala iz Srednje Azije, nafta, gas, da dođe do Italije što pre“.
NATO baza na aerodromu Kučova u Albaniji
© Foto : Printskrin/Jutjub
NATO front prema Rusiji
Mandić dodaje da u bazu Kučova mogu da slete tri lovačka puka, što je oko 70 aviona, plus ostala logistika, a o transportnim avionima, kaže, da ne govorimo. Moćna avio baza, njeni ogromni kapaciteti, zapravo su NATO odskočna daska, jer je alijansi, smatra naš sagoronik, najvažnija druga strategija.
„Sve se obnavlja i gradi da se što više ojača front prema Rusiji, da se smanji uticaj ruske politike, ruskog prisustva i na Balkanu i u ovom delu Evrope. Sad je to najviši nivo. Ta baza Kučova i čuvena luka u Draču koja se sprema, biće glavne brane ruskoj mornarici. To je štit Otranska vrata Dakle, govorimo o kombinaciji zaštite iz vazduha i sa vode“.
Pogledajte i: