Integracija generativne veštačke inteligencije (AI) u ratne igre jevitalni alat za strateško planiranje u vojsci i ima potencijal transformisanje procesa donošenja odluka.
Jasir Atalan, saradnik za podatke u Centru za strateške i međunarodne studije (CSIS), u američkoj grupi think tank naglašava uticaj veštačke inteligencije.
„Može da oblikuje ratne igre i zapravo celu budućnost rata“, dodaje Atalan.
Mogućnosti veštačke inteligencije u ratnim igrama
Identifikovani izazovi u tradicionalnim ratnim igrama, uključujući troškove, transparentnost i ekskluzivnost, podstakli su razmatranje rešenja u obliku veštačke inteligencije. Atalan s kolegama Benjaminom Jensenom i Danom Tadrosom naglašava ulogu veštačke inteligencije u rešavanju tih problema.
„Umesto da se direktno oslanja na ljude koji sede za stolom kako bi igrali igru, analitičari dvadeset prvog veka mogu da koriste generativnu veštačku inteligenciju i velike jezičke modele (LLM) za stvaranje agenata igre“, navodi se u izveštaju CSIS-a.
Atalan je raspravljao o mogućnostima koje pruža veštačka inteligencija sugerišući da bi uz odgovarajuće podsticaje i praćenje podataka AI mogla da doprinese različitim perspektivama različitih saveznika i ponudi vredne podatke u ratnoj igri. Pojasnio je da ratne igre nisu predviđanje ishoda, već istraživanje političkih opcija, prilika i izazova za različite učesnike.
Američka vojska prepoznala je važnost ratnih igara od 2015. godine, s rastućim interesom za njihovu kombinaciju sa sposobnostima AI. U februaru2023. godine američka vojska uspešno je upotrebila veštačku inteligenciju za upravljanje vojnim avionom i učestvovanje u simuliranoj borbi vazduh-vazduh, što ukazuje na potencijalnu sinergiju između ratnih igara i veštačke inteligencije.
Studija Instituta „Alan Tjuring“ iz 2023. godine istakla je ključnu ulogu ratnih igara i simulacija u donošenju odluka za vojnu odbranu. Studija je pokazala da bi integracija veštačke inteligencije mogla da smanji broj potrebnih igrača, ubrza igre, generiše nove strategije i poboljša uživljavanje igrača.
„Ljude je nemoguće zameniti“
Međutim, AI ima ograničenja, posebno u strateškom razmišljanju, smatra Atalan. On upozorava na preterano oslanjanje na autonomne agente zbog potencijalnih pristranosti nasleđenih iz podataka o obuci. Iako je prepoznao korisnost veštačke inteligencije u poboljšanju misaonih procesa i donošenja odluka, Atalan je ističe jednu jednostavnu stvar: „Ljude je nemoguće zameniti“.
Zabrinutost u vezi sa izazovima „crne kutije“ u ratnim igrama vođenim veštačkom inteligencijom apostrofira stručnjak za ratne igre Ivanka Barzaška u objavi u časopisu „The Bulletin of the Atomic Scientists“, naglašavajući potrebu za etičkim upravljanjem i odgovornošću.
Atalan je pozvao na transparentnost pri korišćenju velikih jezičnih modela (LLM) u pristupima veštačke inteligencije i naglasio stalnu potrebu za opreznim istraživanjem normativnih predrasuda veštačke inteligencije, preneo je „Biznis insajder“.
Pogledajte i: