Kruna je, kako navode iz Istorijskog muzeja, nedavno izrađena u zlatarskoj radionici Marsela i Simona Čivljaka po uzoru na fresku iz manastira Gračanica.
Izložba „Čekajući stalnu postavku” je nakon otvaranja povremeno obogaćivana novim predmetima, što je privlačilo dodatno interesovanje posetilaca.
Delo slikara Miodraga Petrovića „Kralj Petar I Karađorđević na volovskim kolima”
© Foto : Ustupljeno Sputnjiku/Istorijski muzej Srbije
Tokom prethodne godine, izložba je prvo dopunjena olovnim pečatom velikog župana Stefana Nemanje iz druge polovine XII veka, otkupljenim u San Marinu od aukcijske kuće „Artemide aste”, zlatnikom od 20 dinara kralja Milana Obrenovića iz 1882. i rekonstrukcijama žezla cara Dušana i carice Jelene, koja je starim tehnikama izradio filigranista Goran Ristović Pokimica po uzoru na freske iz manastira Lesnovo, a potom i kristalnim bokalom sa grbom Kraljevine SHS i novčićima vladara iz dinastije Nemanjić.
Izložba će i u narednom periodu biti obogaćivana novim originalnim predmetima i novim rekonstrukcijama kruna, kao što su krune kralja Mihaila I Vojisavljevića, kralja Tvrtka I Kotromanića i despota Đurađa Brankovića, koje su u procesu izrade, navodi se u saopštenju.
Istorijski muzej Srbije je na izložbi „Čekajući stalnu postavku” pred posetioce izneo najvrednije predmete iz svojih zbirki među kojima se izdvajaju predmeti koji su deo zaostavštine dve novovekovne srpske dinastije – Karađorđević i Obrenović.
Izložba je koncipirana tako da daje uvid u pojedine celine buduće stalne postavke – u centralnoj i bočnim salama prezentovani su predmeti koji su pripadali rodonačelnicima i njihovim naslednicima iz dinastija Karađorđević i Obrenović, a u ostatku prostora predstavljeni su period prednemanjićkih i nemanjićkih vladara, pad srpske srednjovekovne države pod osmansku vlast, kao i period srpske Despotovine.
Među brojnim originalnim eksponatima istorijskim značajem se pre svih izdvajaju insignije kralja Petra I Karađorđevića – šar, žezlo, kopča za plašt, krunidbeni plašt i jedina sačuvana srpska kruna, izlivena od gvozdene ručke topa vožda Karađorđa.
Na izložbi su premijerno predstavljene i idealne rekonstrukcije kruna i odeždi srpskih srednjovekovnih vladara i vladarki, izrađenih u cilju osvežavanja kolektivnog sećanja na ovaj period srpske istorije.
Rekonstrukciju krune kraljice Simonide
© Foto : Ustupljeno Sputnjiku/Istorijski muzej Srbije
Tako posetioci imaju priliku da vide rekonstrukcije kruna cara Dušana, kralja Milutina, despota Stefana Lazarevića, carice Jelene i kraljice Jelene Anđel, kao i rekonstrukcije odeždi Mihaila I Vojisavljevića, odnosno Milutina i Dragutina iz perioda rane mladosti. Krune su ručno rađene starim tehnikama na osnovu sačuvanih pisanih izvora i fresaka iz manastira Lesnovo, Manasija, Studenica i Sopoćani, a u konsultacijama sa brojnim relevantnim stručnjacima.
Izuzetna važnost izloženih originalnih i rekonstruisanih predmeta ogleda se ne samo u tome što pružaju dragocene podatke o njihovim vlasnicima već i zbog činjenice da je sačuvan samo mali deo zaostavštine srpskih vladarskih dinastija.
Krune kralja Milutina i despota Stefana Lazarevića su bile predstavljene u Kini na osmom Međunarodnom festivalu nematerijalne kulturne baštine, podržanom od strane UNESKA, gde su privukle veliku pažnju posetilaca.
U posebnom delu izložbenog prostora Muzeja, prikazana je gostujuća izložba Muzeja Republike Srpske iz Banjaluke pod nazivom „Orao, lav i krin – Heraldika srednjovekovnih srpskih zemalja”, koja predstavlja tematski dodatak izložbi „Čekajući stalnu postavku”.
Pogledajte i: