EKONOMIJA

Srbija se polako na njih navikava, a trgovci u svetu uveliko najavljuju njihovo povlačenje

Samouslužne kase su vrsta naplate u velikim marketima koja je zaživela u kratkom roku, i ima brojne prednosti: jedna od ključnih je što ne čekate u redu, već brže i (često) lakše obavite kupovinu sami. Postavlja se, međutim, da li ova popularna praksa ima budućnost.
Sputnik
Ideja o samouslužnim kasama se nadovezuje na priču o automatizaciji i digitalizaciji u 21. veku, odnosno s novim tehnologijama koje imaju za cilj uštedu vremena, ali i troškova trgovcima.
Takođe, tim naprednijim tehnologijama bi trebalo da se smanji broj grešaka, izazvanih ljudskim faktorom. Doduše, samouslužne kase čak ne možemo ni smatrati modernom tehnologijom jer su nastale još krajem osamdesetih godina 20. veka.
Ali, revolucija je nastala tek u ovom veku, pri čemu su zemlje iz regiona i na tom polju kasnile. Maltene smo tek odnedavno počeli da ih koristimo, a sada se u nekim državama sveta, možda, već spremaju za „penziju“, prenose mediji.
Naime, uprkos strahovima od masovnog gubitka radnih mesta zbog automatizacije, dešava se suprotno - nedostaje radnika koji bi nadzirali plaćanje preko samouslužnih kasa.
Trgovinski lanci u SAD i Velikoj Britaniji su prvi koji nastoje da smanje broj ovakvih kasa. Trgovinski lanac „Buts“ je najavio da uklanja samonaplatne kase u svojih 26 prodavnica, a ima ih ukupno 28. Veliki lanci u Americi, poput „Volmarta“, takođe menjaju svoje planove u vezi sa širenjem ovakve vrste plaćanja.
Menadžeri kažu da su te odluke doneli zbog pritužbi kupaca. Tačnije, kupci su ti koji dosta greše prilikom korišćenja kasa, a to stvara gubitke za prodavnicu.
Dobar primer za to su voće i povrće, gde kupci moraju da biraju između više sorti sa različitim cenama, a često - slučajno ili namerno - kucaju druge sorte od onih koje su uzeli.
Problem postoji i kod naplate proizvoda kao što su alkohol i duvan, jer naplaćivanje takvih proizvoda mora da odobri kasir.
Pogledajte i:
Komentar