Vozarine za kontejnere porasle su na ruti Azija-Evropa oko 150 odsto i mnoge pošiljke kafe u zrnu najvećih proizvođača sorte robusta, poput Vijetnama i Indonezije, kasne kupcima u Evropi do tri nedelje jer brodovi zaobilaze Crveno more i putuju oko Rta dobre nade.
Pržionice su zato prisiljene da potraže druge izvore nabavke, uključujući Brazil i Ugandu, a posrednici kažu da su zbog toga veleprodajne cene porasle, što pak znači veće troškove za pržionice.
„Primećujemo pad novih narudžbi (iz Evrope) jer kupci snose (više) troškove isporuke. Jako smo zabrinuti. U ovo doba godine izvoz kafe obično dostiževrhunac“, rekao je izvršni direktor jednog od najvećih vijetnamskih izvoznika kafe, koji je želeo da ostane anoniman. „Oko 60 odsto naše kafe odlazi u Evropu“, napomenuo je on.
Problemi s manjkom kontejnera tek će se zaoštriti i dostići razmere nalik onima na vrhuncu pandemije kovida 19, upozoravaju trgovci.
Jedan trgovac sa sedištem u Evropi smatra, međutim, da rizik poskupljenja robuste na duži rok zbog poremećaja u tranzitu kroz Crveno more nije veliki.
„(Poremećaji) podstiču cene na kraći rok, ali gledano iz srednjoročne i dugoročne perspektive, po sredi su tek zastoji. Kafe ima i stići će na odredište“, smatra on, preneo je „Indeks“.
Pogledajte i: