Štrajk poljoprivrednika, međutim, ima veću političku nego ekonomsku snagu jer će, ističe Radičević, dodatno uzdrmati najnepopularniju nemačku vladu u istoriji.
Najveći protesti u istoriji Nemačke, štrajk poljoprivrednika zbog najave smanjenja državnih subvencija, počeo je u ponedeljak blokadom auto-puteva i institucija širom zemlje a nastavljen je i u utorak nešto manjim intenzitetom. Međutim, već sutra se očekuju još masovniji protesti koji će biti podudarni sa štrajkom sindikata mašinovođa, ocenjuje Radičević.
Mašinovođe nisu uspele da se dogovore sa Nemačkim železnicama oko visine povećanja plata kako bi se na neki način „ispeglali“ gubici zbog prošlogodišnje i očekivane ovogodišnje inflacije.
„Taj štrajk sindikata mašinovođa trebalo bi da traje dva dana, od sutra od dva ujutro do ranih jutarnjih časova u petak. Zato bi sutrašnji dan mogao da bude drastičniji po pitanju saobraćajnih gužvi budući da će mnogi, naročito oni koji rade van gradova u kojima žive a takvih je u Nemačkoj poprilično, biti prinuđeni da umesto vozovima putuju svojim automobilima, a tu će ih sačekati protest poljoprivrednika. Tako da se sutra očekuje još veći saobraćajni kolaps u dobrom delu zemlje“, opisuje situaciju Radičević.
Lekcija iz Holandije koju nemačka vlada nije naučila
On pravi paralelu između aktuelnih protesta u Nemačkoj i sličnih koji su pre izvesnog vremena održani u Holandiji:
„Istinito je da kao što je i Gert Vilders (lider holandske Slobodarske partije) svojevremeno učinio na protestima poljoprivrednika u Holandiji tako i ovde Alternativa za Nemačku (AfD) nastoji da iskoristi gnev tog dela stanovništva i da jakom podrškom poljoprivrednicima privuče nove glasače. To što se desilo u Holandiji, sada se dešava u Nemačkoj ali očigledno nemačke vlasti nisu shvatile lekciju koju je dobila liberalna desnica Marka Rutea, odlazećeg holandskog premijera.“
Protesti su sa ekonomskog nivoa prebačeni na ideološko-stranački sukob, naročito zbog toga što se prošlog petka desio skandal kad je grupa poljoprivrednika pokušala da upadne na trajekt kojim se vicekancelar Robert Habek iz Zelenih vraćao sa božićnog odmora sa jednog ostrva na severu Nemačke, dodaje Radičević.
Policija je morala da interveniše pa je trajekt pobegao nazad na ostrvo spasavajući vicekancelara od besnih poljoprivrednika, što je za mnoge medije predstavljalo prelaženje crvene linije i zato su svrstali sve poljoprivrednike u „ekstremne desničare“, ističe Radičević.
Nemačka gori, mediji se „češljaju“
Komentarišući izveštavanje nemačkih medija o protestima, Radičević konstatuje da oni daju više servisne informacije gde i kad će biti blokade, a manje se bave suštinom protesta, odnosno razlozima zbog kojih poljoprivrednici štrajkuju.
Jednom delu građana Nemačke i nije jasno zašto poljoprivrednici štrajkuju, pošto je Vlada najavila ukidanje subvencija poljoprivrednicima da bi u prošli petak odustala od mnogih mera, ali ne i od postepenog ukidanja subvencija za dizel.
Bez veće ekonomske štete
Radičević ipak smatra da velikih ekonomskih posledica od protesta poljoprivrednika neće biti.
„Ti protesti traju dva-tri sata i samo dolazi do ogromnih gužvi, velikih zastoja na auto-putevima, kašnjenja ljudi koji idu na posao i robe u tranzitu, ali ne mogu da kažem da u ostalim segmentima Nemačka ima dramatičan trošak zbog protesta. Možda će se više osetiti ovaj protest mašinovođa jer će uticati ne samo na to da roba kasni nego i da ne bude dva dana prevožena. Ne samo roba nego i ljudi, tako da će verovatno taj štrajk ima većeg uticaja.“
Pogledajte i: