„Boja dužice kod pasa je mnogo tamnija nego kod vukova, a ova tamnija boja ima pozitivan efekat na percepciju ljudi o psima“, kaže se u studiji univerzitetskog odeljenja za proučavanje životinja objavljenoj u časopisu „Royal Society Open Science“.
Ljudi su prirodno birali pse sa zagasitim očima, a ovaj selektivni pritisak favorizovao je životinje čije su oči percipirane kao prijateljske i mladalačke, navodi se u studiji.
Pripitomljavanje pasa, koji potiču od sivog vuka, počelo je postepeno između 50.000 i 15.000 godina. Postavlja se pitanje zašto je tamnija dužica učinila pse dopadljivijim ljudima?
Istraživači se oslanjaju na studije koje su pokazale da je proširena zenica povezana sa pozitivnijim emocijama od sužene zenice.
Široka zenica je, takođe, nesvesno povezana s mlađim bićem, dakle ranjivijim i bezopasnijim; kao i kod dece čija se veličina zenice smanjuje s godinama. Kada je dužica psa veoma tamna i stoga se ne razlikuje od zenice, ljudi imaju utisak da vide veoma veliku zenicu. Prema studiji, pas tamne dužice bi se smatrao slabim i ranjivim.
Istraživači su testirali svoju teoriju tako što su ljudima predstavili slike dvanaest pasa, jednog sa tamnim, a drugog sa svetlim očima. Od učesnika je zatraženo da okarakterišu ličnost svake životinje kao više ili manje prijateljsku i manje ili više mladalačku. Takođe su upitani da li bi želeli da komuniciraju ili čak usvoje svakog psa.
„Slike pasa sa tamnim očima percipirane su kao prijateljskije i mlađe“, zaključuje studija, preneo je Indeks. Istraživači sa Univerziteta Teikjo priznaju ograničenja svoje studije - možda više volimo pse sa tamnim očima jednostavno zato što ih ima više i navikli smo na njih.
Pogledajte i: