MULTIMEDIJA

Biser naše kulturne baštine - u samom centru srpske prestonice

U samom centru srpske prestonice, na četvrtom spratu zgrade neobične istorije i još neobičnijeg imena „Palata Devanha“, ugnezdio se neveliki salonski stan u kome je, kao u nekoj školjci smešten biser naše kulturne baštine-Legat Paje Jovanovića.
Sputnik
1 / 18
Legat Paje Jovanovića smešten je na četvrtom spratu zgrade "Palate Devanha“, stambene zgrade u Ulici kralja Milana 21 u Beogradu
2 / 18
Paja Jovanović je prvi put došao u Beograd 1910.godine, na poziv kralja Petra I. Uprkos tome što je živeo i stvarao širom Evrope, prestonica Srbije je bila grad u koji se uvek vraćao i kome je poželeo da ostavi, kako je govorio, "ono što bi vredelo čuvati"
3 / 18
Uz Uroša Predića i Đorđa Krstića smatra se za najznačajnijeg srpskog slikara realizma. Zahvaljujući izuzetno bogatom opusu sa preko 1099 dela
4 / 18
Još kao student bečke Akademije gotovo svaki raspust je koristio da putuje po Balkanu, naročito po Crnoj Gori, Primorju, Albaniji, Bosni i Hercegovini, južnoj i istočnoj Srbiji. Tamo je radio skice i studije i trudio se da što neposrednije oseti atmosferu svakodnevnog života i običaja naroda
5 / 18
Sa samo dvadeset i devet godina, izabran je i za redovnog člana Srpske kraljevske akademije(danas SANU)
6 / 18
U prvoj odaji, čim zakoračite u Legat, dočekaće vas jedan stojeći, jedan sedeći ženski akt i portret njegove žene Muni. Slikanje žena za Paju Jovanovića je uvek značilo slikanje lepote.
7 / 18
Uprkos kritikama da je žene prikazivao lepšim nego što su zaista bile, u jednom slučaju njegova četkica nije morala da "laže"- kada bi mu model bila njegova supruga Hermina-Muni Dauber
8 / 18
Portret predsednika Beogradske opštine Vlade Ilića (1882–1952) ubraja se u red zvaničnih, reprezentativnih portreta. Portretisani je predstavljen u fraku sa lentom i Ordenom Svetog Save, dok su u pozadini prepoznatljivi obrisi slikarevog ateljea i njegovog inventara (slika, kamin i konjanička skulptura svetog Đorđa).
9 / 18
Nakon njegove smrti, urna sa posmrtnim ostacima srpskog slikara preneta je u Beograd i položena da večno počiva u Aleji velikana na Novom groblju. Istoga dana Muzej grada Beograda je ispunio i drugu želju legatora i 11. juna 1970. je otvoren Muzej Paje Jovanovića
10 / 18
Proglašenje Dušanovog zakonika odnosno Krunisanje cara Dušana je istorijska kompozicija Paje Jovanovića rađena 1900. godine po narudžbini Kraljevine Srbije za potreba Svetske izložbe u Parizu na kojoj je nagrađena zlatnom medaljom
11 / 18
Na mnogim delima se mogu videti delovi nameštaja iz umetnikovog ateljea u Beču(poput ovog ružičastog kamina od ljubičastog mermera)
12 / 18
Legat je 1972. dopunjen poklonom umetnikove supruge Hermine-Muni Dauber, koja je Muzeju grada Beograda ostavila 11 umetnikovih slika iz privatne kolekcije i više komada stilskog nameštaja
13 / 18
Slika pod nazivom „Portret kraljice Marije Karađorđević“ smatra se jednim je od najuspelijih reprezentativnih portreta iz slikarskog opusa Paje Jovanovića Portret je bio izložen na pariskom Salonu 1931. godine
14 / 18
Detalj istorijske kompozicije "Krunisanje cara Dušana". Na samoj slici je prikazano proglašenje Dušanovog zakonika u Skoplju 1349. godine
15 / 18
Soba koja se može smatrati dnevnim boravkom, sa raskošnim ogledalom i bogato ukrašenim nameštajem u sebi krije razna Jovanovićeva priznanja i dioplome, kao i njegove palete i četkice za slikanje
16 / 18
Detalj lučnog prolaz od punog drveta
17 / 18
Pored znanih i neznanih lepotica, dama iz visokog društva, grofica i kraljica, pod njegovom četkicom su se našli i car Franja Josif, kralj Aleksandar Karađorđević, ali i Maršal Tito
18 / 18
Ako se odlučite da posetite ovaj biser naše kulturne baštine, kustos muzeja će vas, uz stručno vođenje, na kratko "preseliti" u vreme u kojem je jedan umetnik, svetskog renomea živeo i stvarao
Komentar