RUSIJA

Boing E-7A: Kako Rusija može da se suprotstavi novim „Avaks“ avionima NATO-a?

NATO je nedavno objavio svoju nameru da unapredi zastarelu flotu E-3A „Avaks“ aviona za rano upozorenje i kontrolu. Očekuje se da će uskoro početi izgradnja šest aviona Boing E-7A opremljenih snažnim radarima, a prvi od njih bi trebalo da bude spreman za upotrebu do 2031. godine, navodi se u nedavnom saopštenju NATO-a.
Sputnik
Komentarišući ovu informaciju, ruski vojni analitičar Dmitrij Kornev sugerisao je da ovaj potez NATO-a verovatno nije zamišljen kao neka vrsta signala državama koje Alijansa smatra protivnicima.
„Njihov hardver, bez obzira na to kako ga nadogradite ili naknadno ugradite, postao je zastareo. Radari su stari, kompjuteri stari i teški“, rekao je on, napominjući da je elektronika mnogo naprednija od kada su ove letelice ušle u upotrebu pre nekoliko decenija. „Ovo je samo program zamene aviona“, dodao je on.
Novi E-7A bi omogućio NATO-u da „zaviri“ duboko u rusku teritoriju (do 300 kilometara) bez ulaska u ruski vazdušni prostor, a nova unapređena oprema u ovim avionima omogućila bi NATO oficirima da bolje identifikuju tipove aviona i kopnenih jedinica koje špijuniraju.
„Ovakvi avioni bi videli dalje, videli bi više ciljeva i preciznije bi ih identifikovali, a prenosili bi naređenja i informacije svim podređenim jedinicama. Mogli bi da pozovu dodatne avione, da prenose podatke o ciljanju raketnim sistemima, ratnim brodovima, podmornicama itd. Svaki takav avion je moćan štab u vazduhu koji ima pristup informacijama iz prve ruke“, objasnio je on za Sputnjik.

Kako Rusija može da se suprotstavi?

Prema rečima Korneva, postoji nekoliko načina na koje Rusija može da se suprotstavi raspoređivanju ovih NATO aviona za rano upozoravanje u blizini svojih granica.
Na primer, ruska vojska može da zamagli svoje aktivnosti aktivnom upotrebom kamuflaže i elektronskih protivmera kako bi ometala aktivnosti prikupljanja obaveštajnih podataka E-7A.
Takođe, ako to postane neophodno, moćne raketne sposobnosti ruskih snaga zemlja-vazduh i vazduh-vazduh daju im mogućnost da obaraju takve avione sa neba, sugerisao je Kornev.
Opisujući ove scenarije kao „direktne protivmere“, analitičar je takođe pomenuo „indirektne protivmere“ koje se u suštini svode na to da Rusija razvije sličan avion.
Napominjući da je Rusija već „nešto unapredila“ kod svog aviona za rano upozorenje A-50, Kornev je istakao da se očekuje da će kompanija Berijev uskoro izbaciti novi A-100, za koji se očekuje da će naslediti A-50.
„Reč je o avionu zasnovanom na najnovijem modelu transportnog aviona Il-76MD-90A. Redi se o novom Il-76 sa potpuno digitalnom kokpitom, sa novim motorima, u potpunosti napravljenim u Rusiji“, rekao je on.
Kornev je takođe primetio da ruska vojska dobro zna kako funkcioniše obaveštajni signal stranih zemalja i da je obučena da se suprotstavi takvim pokušajima prisluškivanja:
„Ako satelit prođe iznad glave, sakriva se svoj hardver pod neku vrstu krova; Ako zapadni avion prođe u blizini, zaustavljaju se sve radio komunikacije.”
„Bilo je malo lakše tokom sovjetske ere kada je bilo manje satelita u svemiru. Danas uvek postoji neka vrsta satelita iznad vas, da ne spominjemo komercijalne satelite“, rekao je on.
„Ne možete se sakriti od svih njih, ali i dalje morate stalno preduzimati kontramere. Takve aktivnosti izuzetno pomažu da se od neprijateljske obaveštajne službe prikriju pripreme naše vojske i mornarice za bilo koju vrstu operacija“, zaključio je Kornev.
RUSIJA
Ruski „tupoljevi“ izveli letove iznad Barencovog, Norveškog i Crnog mora
Komentar