Rok za dogovor između „Forda“, „Dženeral motorsa“ i „Stelantisa“ i sindikata Ujedinjenih auto-radnika (UAV) istekao je, a sporazum nije postignut, pa je prvi put u istoriji počeo štrajk u tri najveća proizvođača automobila u SAD.
Serija štrajkova, zatvaranje fabrika
Predsednik UAV Šon Fejn rekao je da će biti održana serija ograničenih i ciljanih štrajkova kojima će biti zatvorene pojedine fabrike širom SAD.
Odmah po isteku roka započeti su štrajkovi u fabrici „Dženeral motorsa“ u Vencvilu u Misuriju, „Stelantisovoj“ fabrici u Toledu, Ohajo i „Fordovoj“ u Vejnu, Mičigen.
U te tri fabrike radi ukupno 12.700 radnika, a u njima se sklapaju najprodavaniji modeli, kao što su „ford bronko“, „džip rengler“ i „ševrolet kolorado“.
Fejn nije isključio mogućnost da se štrajk proširi i na druge pogone.
„Ukoliko budemo morali da idemo na sve ili ništa, ići ćemo“, rekao je on.
Bela kuća saopštila je da će se američki predsednik Džozef Bajden kasnije danas oglasiti o štrajku.
Štrajk neće biti dobar po celu ekonomiju
Direktor „Dženeral motorsa“ Mari Bara rekla je da je „ekstremno frustrirana i razočarana“ i da „štrajk neće biti dobar za celu ekonomiju“. Ona je pozvala da se što pre postigne dogovor i dodala da su spremni za nastavak pregovora.
Sindikat, koji ima 150.000 članova, obezbedio je fond od 825 miliona dolara kako bi isplaćivali radnicima po 500 dolara nedeljno dok traje štrajk, a fond je dovoljan za naredna tri meseca.
Kako navode u UAV, pojedinačni štrajkovi biće efikasniji nego da je svih 150.000 članova odjednom obustavilo rad, a mogu i duže da traju. Takvo ograničenje smanjiće i potencijalni uticaj štrajka na ekonomiju.
Prema procenama, zasnovanim na godišnjim finansijskim izveštajima, samo zatvaranje fabrike u „Džip“ u Toledu na nedelju dana moglo bi da košta „Stelantis“ prihoda od 380 miliona dolara.
Ako ne bude novih pregovora, može se očekivati proširenje štrajka u narednih nedelju ili dve, procenjuju stručnjaci, prenosi Gardijan. Prema tim procenama, ograničeni štrajk mogao bi da znači oko 24.000 manje proizvedenih vozila nedeljno.
Plate radnika realno pale, profit kompanija povećan
Sindikat traži povećanje plate od 40 odsto, prestanak raslojavanja radnika u kom su neki plaćeni po nižoj osnovici od drugih i ponovno uvođenje privilegija iz prethodnih ugovora, kao što su medicinske povlastice za penzionere, više plaćenih slobodnih dana i veća prava radnika prilikom zatvaranja pogona.
Radnici kao glavni argument navode rast profita najvećih proizvođača automobila, budući da su ove tri kompanije od 2013. do 2022. godine povećale profit za 92 odsto, na ukupno 250 milijardi dolara u tom periodu. Takođe, sindikat navodi da su u tom periodu plate rukovodilaca porasle 40 odsto, dok je vlasnicima akcija isplaćeno oko 66 milijardi dolara dividendi.
Uprkos dobrom finansijskom poslovanju auto-industrije, plate zaposlenih su, kada se uračuna inflacija, od 2008. godine realno pale za 19,3 odsto.
Dok su iz „Dženeral motorsa“ i „Stelantisa“ odbili da komentarišu bilo šta u vezi sa zahtevima radnika, iz „Forda“ su saopštili da bi ispunjavanje njihovih zahteva udvostručilo njihove troškove poslovanja.