RUSIJA

Oklopna kapsula za sovjetske lidere čiju tajnu su Amerikanci otkrili tek posle raspada SSSR

ZIL-4105 je jedan od najzaštićenijih automobila na svetu. Amerikanci dugo nisu mogli da otkriju tajnu neprobojnosti ovog automobila i tek nakon raspada SSSR uspeli su da kupe i rastave jedan od automobila ZIL-4105. Na njihovo iznenađenje, tajna je bila vrlo jednostavna, piše portal Avto.info.
Sputnik
Na Zapadu se automobil blindira tako što se oblaže kevlarom (snažno sintetičko vlakno otporno na toplotu), koji je neprobojan za oružje malog kalibra, pa čak i za eksplozivni val. Međutim, kevlar nije u stanju da zaštiti od ozbiljnijeg oružja. Sovjetski dizajneri su tada krenuli drugim putem. Napravili su oklopnu kapsulu, a zatim oko nje sklopili automobil. Nije bilo moguće masovno proizvoditi oklopne kapsule, pa ih je napravljeno samo 25, od kojih su dve bile namenjene za ispitivanja. Cena ZIL-4105 sa oklopnom kapsulom, prema ocenama ekspertima, iznosila je oko 600.000 američkih dolara, ali za sovjetsko rukovodstvo, koje nije štedelo novac za sopstvenu bezbednost, to je bilo sitno.
Ovaj automobil ima najvišu klasu bezbednosti. Njegova šasija je dizajnirana tako da se automobil ne može prevrnuti. Oklop, debljine od 4 do 10 milimetara, napravljen je od čelika 68HGSLMN, koji se smatra jednim od najboljih na svetu. Debljina neprobojnog stakla na šoferšajbni je 43 milimetara, a 47 milimetara na bočnim i zadnjem prozoru. Testiranja su pokazala da su zadaci koji su stavljeni pred konstruktorima ispunjeni - zaštita automobila ZIL-4105 značajno je premašila zaštitu njegovog američkog pandana Cadillac Fleetwood Limousine.
Masa vozila, u zavisnosti od namene i ugrađene opreme, kretala se od 5.160 do 5.225 kilograma. Što se tiče tehničkih karakteristika ovog automobila, one su i dalje impresivne.
Prednje i zadnje kočnice su imale diskove. Zapremina rezervoara za gorivo je 120 litara, ali sa potrošnjom od 22 litra na 100 kilometara to uopšte nije mnogo. Zapremina sistema za hlađenje bila je 21,5 litara. Automobil je imao dva akumulatora, dve pumpe za gorivo i dva električna kola. Motor od 315 konjskih snaga ubrzavao je ovaj nimalo lak automobil od nule do stotine za 13 sekundi, a maksimalna brzina iznosila je 190 kilometara na sat. Takođe, automobil je imao klima uređaj. Ali najupečatljivija stvar kod automobila ZIL-4105 je njegova sposobnost da se lako okrene na širokom putu bez skoro nikakvog usporavanja, kao da je mali automobil. Istina, na uskim ulicama i u dvorištima ZIL-4150, sa svojim ogromnim dimenzijama, bilo je mnogo teže - radijus okretanja iznosio je 15 metara.
Proizvodnja ZIL-4105 je prekinuta 2000. godine.
Komentar