„Događaji koji su se odigrali prošle godine su jasno pokazali da je razvoj transportnog koridora 'Sever-jug' ključni element nove globalne logistike. Ovaj meridijalni koridor je paralelan sa širinom Transkaspijske međunarodne transportne maršrute. Tako vidimo značajnu sinergiju u koordiniranom i sistemskom razvoju obe rute. To nije samo tačka koja će dovesti do porasta industrije, transporta, ekonomije, već se pomoću ovih ruta može promeniti nivo saradnje i interakcije unutar ogromne Evroazije“, rekao je on.
Prema rečima kazahstanskog predsednika, upravo transport i logistika sada dolaze u prvi plan u međunarodnoj saradnji.
„Na međunarodnom tržištu se vodi borba za osvajanje međunarodnih maršruta i logistike. To je, između ostalog, biznis koji donosi mnogo novca za sve države. Mislim da Evroazijski ekonomski savez mora da odigra važnu pozitivnu ulogu u tom pravcu“, naveo je Tokajev.
Istakao je da se trenutno formira nov transportni okvir Evroazije i da njegovo formiranje može da donese ozbiljne ekonomske i političke dividende. Dodao je da je osim razvoja infrastrukture važno obratiti pažnju na stvaranje „lake“ infrastrukture – digitalizacije i na uprošćavanje administracije.
Koridor „Sever-jug“ je alternativa morskom putu koji povezuje Evropu, zemlje Persijskog zaliva i Indijskog okeana kroz Suecki kanal. Postoje tri rute međunarodnog transportnog koridora: transkaspijska (železnice i luke), zapadna i istočna (kopnena). Rašt-Astara je poslednja deonica zapadne trase na kojoj se trenutno radi, neophodna za rad pruge celom dužinom koridora.
Međuvladin sporazum o stvaranju multimodalnog transportnog koridora „Sever-jug“ su potpisale Rusija, Indija i Iran 2000. godine, a kasnije je broj učesnika proširen na 14.