Iza njenog podnaslova „Književna istorija naših filmskih doživljaja“ krije se oko devedeset tekstova koje ispisuju 62 istaknuta srpska i regionalna pisca.
Da je reč o nesvakidašnjem izdavačkom događaju potvrdili su danas, na predstavljanju knjige u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti Bojan Jović, direktor Instituta za književnost i Miroljub Stojanović iz Filmskog centra Srbije i urednik izdanja.
Mali buket darova
Otvorivši Tribinu biblioteke SANU, akademik Miro Vuksanović podsetio je prisutne da je Slobodan Šijan prvi filmski reditelj izabran u SANU i da se prvi put na Tribini govori o delu jednog reditelja, kao i da niko od pozorišnih i filmskih umetnika pre Dejana Mijača i Slobodana Šijana nije biran u Akademiju.
„Šijan je umetnik koji ima mali buket darova, koji je završio dve umetničke akademije, profesor, s najviše uspeha ostvaren kao reditelj, čiji je film „Ko to tamo peva“ zvanično najbolji jugoslovenski film, ostvaren i kao slikar, esejista i tv reditelj, pisac knjiga o filmu i kritičar… Ovoga puta pred nama je kao autor antologije `Pisci u bioskopu`“ , podsetio je Vuksanović.
Antologija zamišljena kao susret književnosti i filma, prema rečima Miroljuba Stojanovića, na najuzbudljiviji način pokazuje kako su u nas film i književnost uvek išli ruku pod ruku.
„Pokazuje i kako je srpska spisateljska elita, još od prvih dana njegovog nastanka film inkorporirala u svoja spisateljska nadahnuća. Bilo da su to romani, pripovetke, drame, poezija, eseji, spisateljski krokiji raznih vrsta, film nije bio samo početna inspiracija već i način da se usvoji nešto od njegovog jezika, nakon što je on već konfiskovao nešto od neponovljivosti čisto književne imaginacije. Šijanova knjiga pokazuje da je srpska književna elita, daleko od svakog prezira, derivirala film u svim njegovim fazama i pojavnim oblicima.“
Stojanović ističe da se pored primarnog književno-filmskog pogleda ove antologija može čitati i kao dragoceni sociološki dokument, kao dragoceni doprinos političkoj kulturnoj istoriji , ali i kao omaž jednoj umetnosti koja je počela da iščezava pre svog prirodnog kraja.
Kultni reditelj, autor knjige „Pisci u bioskopu“, kazao je da je u biranju tekstova tražio one koji svoj fokus usmeravaju ka opisu doživljaja susreta sa filmom a ne tekstove esejističkog tipa u kojima je fokus na analizi samog fenomena filmskog medija.
„Želeo sam pre svega da prikupim i predstavim jedno domaće iskustvo života sa filmom. Moram da priznam da sam bio iznenađen koliko takvih zapisa ima, gotovo da postoji čitava jedna literatura o našim filmskim dožiljajima koja je ostala rasuta po bezbrojnim knjigama i časopisima“, kazao je Šijan.
Antologija „Pisci u bioskopu“, Slobodana Šijana
© Sputnik / Dejana Vuković
Od Vinavera do Petkovića
U ovoj jedinstvenoj knjizi smestili su se filmski doživljaji Vinavera i Crnjanskog, Bore Ćosića i Boška Tokina, Stanislava Krakova i Mirka Kovača... Tu su i Rajko Grlić, Vladimir Pogačić, Aleksandar Tišma, Čarls Simić, Goran Petrović, Ljubica Arsić, Radoslav Petković…
„Gotovo da nema velikog književnog imena ko nije dug filmu inkorporirao u svoje delo. Zahvaljujući Šijanu otkrivamo jedno prebogato interaktivno polje i u okvirima ovog obilja književnih formi i stilskih potreba vidimo kako književnost filmu odaje počasti koje nisu samo prigodne. Ova knjiga može da posluži kao udžbenik za mlađe generacije ali i kao potvrda da fascinacija filmom potiče iz ljubavi “, zaključio je Miroljub Stojanović.
Prvo izdanje knjige „Pisci u bioskopu“ (čiji su izdavači Filmski centar Srbije i Književni glasnik) je rasprodato, a pred čitaocima će se uskoro pojaviti drugo izdanje.