Ostaće bez avijacije i bez pilota: Zašto Finska ne želi da isporuči Kijevu svoje lovce
Finska ne želi da isporuči Ukrajini borbene avione „hornet“ jer Kijev nema pilote koji umeju da upravljaju ovim lovcima, a obučeni piloti iz Finske ne žele da ginu za Ukrajinu, ali i zato što Helsinki nema dovoljno ovih aviona ni za sebe, ocenjuju za Sputnjik ruski eksperti.
SputnikHelsinski neće da isporuči Kijevu borbene avione, kako kažu stručnjaci, i zbog toga što je Finska kao zemlja-članica NATO svesna da postoji mogućnost da dođe do konfrontacije između Alijanse i Rusije i zato želi da zadrži za sebe ove borbene avione.
Na konferenciji za novinare kojoj je prisustvovao i ukrajinski predsednik Vladimir Zelenski predsednik Finske Sauli Niniste izjavio je da Finska neće isporučiti Ukrajini lovce „hornet“ jer su, kako je objasnio, ovi avioni neophodni za odbranu zemlje.
„Veoma smo odlučni u smislu da nam je potrebna pouzdana zaštita. Zbog toga i ne možemo da isporučimo „hornete“ dok ne dobijemo nove lovce. Nažalost, trenutno ih praktično nije ni ostalo“, izjavio je Niniste, precizirajući da njegova zemlja prvo mora da dobije nove borbene avione F-35 koje je kupila od SAD. Ali, kako kaže, do tada će lovci „hornet“ zastareti.
Ukrajinski predsednik Vladimir Zelenski je tokom konferencije za novinare ipak izrazio uverenje da će se borbeni avioni zapadne proizvodnje pojaviti na teritoriji Ukrajine, a smatra da će se to dogoditi nakon najavljene ofanzive ukrajinskih oružanih snaga.
Finska će ostati bez avijacije ako da lovce Ukrajini
Ruski vojni istoričar Jurij Knutov smatra da je Finska svesna da će ostati bez borbene avijacije ako Ukrajini isporuči „hornete“.
„Što se tiče ovih borbenih aviona, oni su prilično moderni. A uzimajući u obzir činjenicu da je Finska sada postala članica NATO-a i, štaviše, ušla u ovu organizaciju bez ikakvih ograničenja, verovatnoća je da će na teritoriji Finske biti raspoređene američke baze, uključujući bazu protivraketne odbrane, kao i druge strukture Alijanse. Stoga će, naravno, Rusija morati da preduzme uzvratne mere. Helsinki to shvata i zbog toga i pokušava da zadrži za sebe lovce „hornet“, objašnjava sagovornik Sputnjika.
Prema rečima Andreja Koškina, eksperta Udruženja vojnih politikologa i šefa katedre za političku analizu na Ruskom ekonomskom univerzitetu „Plehanov“, Finska je aktivno isporučivala Ukrajini oružje i borbenu tehniku. Međutim, vlasti zemlje ulaskom u NATO, shvatile su da obaveze člana Alijanse mogu biti preteške.
„Ulaskom Finske u NATO granica Rusije sa državama-članicama Alijane se skoro udvostručila. Međutim, Rusija ima formirana dve nove međuresorske strateške teritorijalne grupe – Moskovski i Lenjingradski vojni okrug. Pored toga, Rusija je počela da povećava ešalon protivvazdušne odbrane... I sve je to, verovatno, u velikoj meri uticalo na to da je Finska odjednom počela da shvata koju odgovornost ima za to što se nalazi na granici sa Rusijom, koja je danas prinuđena da se suprotstavi vojnoj pomoći Ukrajini od strane svih članica NATO“, konstatuje naš sagovornik.
Andrej Koškin smatra da postoji još jedan razlog zbog kog Helsinki ne želi da isporuči svoje borbene avione Kijevu.
„Finska shvata da je tanka linija do moguće konfrontacije između država-članica NATO i Rusije. I ovo je moglo ozbiljno da uzdrma rukovodstvo Finske, koje je otvoreno počelo da se protivi isporuci avijacije Ukrajini“, precizira stručnjak.
Kijev nema pilote za „hornete“
Ruski vojni ekspert Aleksej Leonkov smatra da Finska ne želi da isporuči svoje borbene avione Ukrajini iz razloga što Kijev nema pilote koji mogu da upravljaju ovim lovcima.
„Ovim borbenim avionima bi trebalo da upravljaju finski piloti. Čak su i Amerikanci priznali da obuka ukrajinskih pilota na F-16 nije bila efikasna. To je zbog toga što obuka za pilote samo u centru za obuku traje pet godina, a ponekad i duže. A nije isključeno ni to da Finska jednostavno ne želi otvoreno da kaže da njeni piloti zapravo neće da ginu za Ukrajinu“, objašnjava sagovornik Sputnjika.
Na pitanje da li će na kraju Helsinki uprkos svemu morati da isporuči Kijevu borbene avione „hornet“, Leonkov konstatuje da se ovde najviše pita Vašington.
„Finska je 75 godina postojala kao neutralna država, ali njeno rukovodstvo je odlučilo da postane zemlja-članica bloka NATO. Zato sada, ako Sjedinjene Američke Države odluče da izvrše pritisak na Finsku, ova zemlja će morati da pošalje svoje pilote na teritoriju Ukrajine“, ističe naš sagovornik.
Treba napomenuti da ratno vazduhoplovstvo Finske trenutno ima 62 borbena aviona „hornet“.
Kijev je u poslednjih nekoliko meseci redovno tražio od zapadnih zemalja da mu isporuče borbene avione. Kako je ranije izjavio Jurij Ignat, savetnik komande Ratnog vazduhoplovstva ukrajinske vojske, Kijevu je potrebno do 200 višenamenskih aviona zapadne proizvodnje, dok je prioritet nabavka američkih F-16, a kao opciju razmatraju francuske „rafale“ i švedske avione „gripen“.