RUSIJA

Severni morski put – veza Evrope sa Azijom i Afrikom

Severni morski put, najkraća ruta koja spaja Evropu i Aziju, otvoriće novu stranicu u razvoju kako regiona u celini, tako i Rusije. Taj put može pomoći Rusiji da ojača svoj izvozni potencijal, jer je Moskva spremna da sarađuje sa svim zainteresovanim državama.
Sputnik
U uslovima veoma složene geopolitičke situacije Severni morski put je jedna od maršruta koja se najaktivnije razvija, a ruska Vlada nastavlja rad na stvaranju infrastrukture ovog važnog transportnog koridora. Ukaz, kojim se novim merama dopunjuje plan njenog razvoja do 2035. godine, potpisao je premijer Rusije Mihail Mišustin, a predviđa stvaranje najznačajnije opreme brodskih komponenti, neophodnih za izgradnju ledolomačke flote, teretnih i spasilačkih brodova.
Eksperti podsećaju da se Severni morski put u potpunosti nalazi u teritorijalnim vodama i isključivoj ekonomskoj zoni Rusije, što je posebno važno u uslovima antiruskih sankcija.
Uloga Severnog morskog puta stalno raste u kontekstu tekućih klimatskih promena, brzog industrijskog razvoja u Azijsko-pacifičkom regionu i potrebom za osiguravanjem najkraćih, ekonomski najpovoljnijih ruta za isporuku tereta sa Istoka na Zapad i obrnuto.
Osim toga, značaj Severnog morskog puta višestruko će se povećati i razvoj ruskih severnih regiona i u velikoj meri će, kako se očekuje, obezbediti budućnost Rusije.

"To je najkraća ruta između Evrope i Azije, a zbog klimatskog zagrevanja ima sjajnu budućnost. Robakoja danas ideod Azije i Afrike ka Evropi može ići Severnim morskim putem. Reč je o stotinama miliona tona. Ako brodovi masovno prođu Severnim morskim putem, naravno, svi će platiti za prolaz, održavanje i osiguranje, tako da je ovaj projekat isplativ... Novac se može naći. Novca ima", kaže ruski ekspert Aleksej Zubec.

Rusija realizuje federalni projekat „Razvoj Severnog morskog puta“, koji podrazumeva stvaranje infrastrukture koja će povećati teretni saobraćaj na 80 miliona tona 2024. i 110 miliona tona do 2030. godine, kao i povećanje ukupnog kapaciteta morskih luka na 110 i 115 miliona tona, respektivno.
Najviše se prevoze gas i nafta, zatim tehnološka oprema, građevinski materijal za arktičke projekte, metali, drvo i ugalj.

Jačanje ledolomačke flote

Plan razvoja Severnog morskog puta do 2035. godine odobrila je vlada u avgustu prošle godine, a jedan od dokumenata predviđa izgradnju flote ledolomaca, uključujući i glavnog ledolomca projekta „Lider“, kao i stvaranje spasilačke flote od 46 plovila.
Ledolomci projekta „Lider“ zamišljeni su kao najmoćniji ledolomci na nuklearni pogon na svetu, koji će se koristiti za obezbeđivanje plovidbe Severnim morskim putem tokom cele godine.
Zamenik generalnog direktora državne korporacije „Rosatom“ i direktor direkcije Severnog morskog puta Vjačeslav Rukša je rekao, da bi u Rusiji do 2030. godine trebalo da bude aktivno 12 do 14 arktičkih ledolomaca, a da će minimum osam od njih biti nuklearni. Takvu ledolomačku flotu nema niko u svetu.
Međutim, Rusiji je sada neophodno da razvija proizvodnju komponenti za ledolomce i teretne brodove zbog zapadne politike sankcija, smatra Zubec. Prema njegovim rečima, program razvoja Severnog morskog puta se pojavio kao potreba za zamenu uvoza.
„Znamo kako da napravimo ledolomac, kao i sve vrste drugih plovila, ali neke od komponenti su kupovane u inostranstvu. Sada se zbog sankcijama postavlja pitanje gde ih nabaviti. Ali, na kraju krajeva, moguće je pronaći proizvođače potrebnih rezervnih delova, stvoriti softvere, izgraditi luke, pristaništa i sve što je potrebno za plovidbu brodova, što će Rusiji obezbediti rast“, kaže Zubec.

Strateški važan put za Kinu

Severni morski put, dužine 5,6 hiljada kilometara, glavni je morski put u ruskom Arktiku. On prolazi duž severne obale Rusije preko mora Severnog ledenog okeana i spaja evropske i dalekoistočne luke Rusije, kao i ušća sibirskih reka u jedinstveni transportni sistem. Međutim, Zubec ističe da je možda čak više od Rusije za razvoj Severnog morskog puta zainteresovana Kina.
"Ovo je strateški važan put za Kinu, pošto u okviru Hladnog rata koji se sada odvija između Kine i Sjedinjenih Država, Peking strahuje da će mu Amerikanci blokirati južne puteve ka Evropi, Africi i Latinskoj Americi. Kini je potreban rezervni put koji Amerikanci ne mogu da blokiraju“, ocenio je ekspert.
Prema njegovim rečima, važno je obezbediti infrastrukturu kako bi Severni morski put postao ekonomski privlačan za sve azijske zemlje, a takođe potrebne su garancije da neće biti poremećaja u snabdevanju.
Inače, Severni morski put prolazi kroz Arktik, region koji je bogat prirodnim resursima. Danas se 10 odsto svetske nafte i 25 odsto prirodnog gasa proizvodi na Arktiku.
Osim popularnih ugljovodonika, na Arktiku se nalaze dragoceni i retki metali, dijamanti, gvožđe, hrom, bakar, volfram i mnogi drugi.
RUSIJA
Rusija ulaže milijarde u Severni morski put
Komentar