Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređenje obrazovanja i stručnjaci Muzeja žrtava genocida mesecima su radili na izradi dokumenta, odnosno obrazovnog plana, koji je dobio status programa od javnog isteresa.
Ovaj projekat predstavlja prvi akreditovani obrazovni program Muzeja žrtava genocida od njegovog otvaranja i nosi naziv „Učenje o genocidu počinjenom nad Srbima“. Predviđa se da će njegova realizacija otpočeti već u maju ove godine.
Prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić
© Tanjug / DRAGAN KUJUNDZIC
Program obuke nastavnog kadra trajaće ukupno osam sati i sastojaće se iz dva segmenta. Prvi segment biće posvećen istoriografskim saznanjima o genocidu počinjenom nad Srbima u NDH, dok će drugi u fokusu imati sâmo podučavanje đaka. Uz ovo, obuka će dovesti i do daljeg razvoja partnerstva između školskih ustanova u Republici Srbiji i Muzeja žrtava genocida.
Veliki pomak
Iz Muzeja žrtava navode da je tema genocida izvršenog nad Srbima od strane hrvatske države na celokupnoj njenoj teritoriji tokom Drugog svetskog rata izuzetno kompleksna i delikatna tema, pogotovo kada je reč o podučavanju učenika osnovnog i srednjoškolskog uzrasta, a da se predavači neretko ustručavaju da sa učenicima detaljnije obrađuju ovu temu na časovima. Uz to, napominju u saopštenju Muzeja žrtava, nastavnici istorije su sva svoja znanja o ovoj bitnoj temi pretežno stekli tokom svog inicijalnog fakultetskog obrazovanja i često nisu upoznati sa novijim rezultatima istoriografskih istraživanja.
Istoričar Milan Gulić smatra da je bilo kakav pomak u cilju osvešćivanja đaka u pogledu stradanja srpskog naroda veliki iskorak, kao i da je učenje o zločinima počinjenim nad našim narodom imperativno.
Sve ono što se kod nas u nastavnom programu radi, a tiče se stradanja srpskog stanovništva ne samo u Drugom svetskom ratu, već i u celom 20. veku, moglo bi da bude prošireno. U tom smislu, svaka dodatna edukacija nastavnog osoblja, ali i đaka, kroz istorijske ekskurzije ili obilaske, bila bi itekako značajna, govori Gulić za Sputnjik.
On napominje da je od velike važnosti ne samo obrada podataka, već i njihovo pravilno predočavanje najmlađima. Ukoliko se ovako ozbiljnoj i teškoj temi ne pristupi na pravi način, upozorava Gulić, mogla bi odbiti ljude.
Ukoliko se u javnosti o tome govori, neretko ta priča može odbiti ljude, budući da se često koristi kao nekakav bauk i sredstvo obračunavanja u dnevnopolitičkim sukobljavanjima, a to je ono što se nikome ne dopada, smatra naš sagovornik.
Istoričar Milan Gulić
© Sputnik
Vek i po istorije u dva polugodišta
Gulić ističe da problem u dosadašnjoj organizaciji obrazovanja jeste i to školski sistem za završne razrede osnovnih i srednjih škola predviđa vremenski rok od jedne školske godine za savladavanje jednog i po veka istorije. Gulić ističe da to onemogućava i predavače i đake da se bilo kojoj temi posvete na pravi način.
Ipak, naš sagovornik veruje da je obrazovanje srpskih đaka na temu stradanja sopstvenog naroda od ključne važnosti, te pozdravlja odluku o uvođenju programa Muzeja žrtava genocida.
Diana Budisavljević popisuje decu koju spašava iz logora u NDH
Mi moramo mlađe generacije da obrazujemo na jednom kulturnom nivou, da im saopštavamo utemeljene stvari, pre svega radi njihove edukacije, a ne radi usmeravanja na nove sukobe ili povlađivanja stereotipima, zaključuje Gulić.
Cilj obuke
Upravo je ovo i cilj Muzeja žrtava genocida, čiji su ciljevi programa „upoznavanje nastavnika sa pravnim i teorijskim razumevanjem pojma genocida i primerima genocidnih zločina kroz istoriju“, kao i „unapređivanje znanja nastavnika o genocidu izvršenom nad Srbima od strane hrvatske države u sistemu koncentracionih i logora smrti NDH u Jasenovcu, kao i na brojnim drugim gubilištima na teritoriji Nezavisne Države Hrvatske tokom Drugog svetskog rata, i to u svetlu aktuelnih istoriografskih istraživanja“.