Vrednost akcija kompanije „Tesla" porasla je za 100 odsto u odnosu na najnižu vrednost koju su ove akcije imale 6. januara, što je Maska vratilo na vrh liste najbogatijih ljudi sveta.
„Tesline“ akcije porasle 100 odsto
Objašnjavajući toliki rast akcija, naš sagovornik, koji je glavni broker kuće „Momentum sekjuriti“ ipak ukazuje na to da je ta informacija nepotpuna bez podatka da su „Tesline“ akcije prošle godine pale 60 procenata.
„Kada uzmete to dvoje zajedno, činjenica jeste da je taj oporavak bio brz i podstaknut genralnim rastom tržišta i time da su neki strahovi koji su vezani za proizvodnju i prodaju automobila Tesla, pre svega u Kini, malo razvejani. Doprineli su da se ta akcija puno oporavi, ali to i dalje nisu ni približno oni nivoi na kojima su akcije nekada bile“, napominje Gujaničić.
Na pitanje, da li je rastu doprinela i činjenica da se Kina, gde je „Tesla“ posebno prisutna, oslobađa antikovid mera i da je izvesno da će to tržište električnih automobila dalje rasti, on ističe da je i to svakako imalo svoj doprinos, jer je Kina najveće svetsko tržište električnih automobila.
„Tesla tamo ima i fabriku i nije trpela samo prodaja zbog oštrih pandemijskih mera, već je u nekoliko navrata morala da se prekida proizvodnja jer jednostavno nije mogla da se obezbedi radna snaga. To su sve neki faktori koji su uticali da ta proizvodnja prošle godine ne bude u punom kapacitetu i svakako je uticalo na prodaju“, podseća ovaj broker.
Poraslo tržište
Gujaničić dodaje da je Maskova kompanija krajem prošle godine čak i smanjivala cene svojih automobila što je veoma zabrinulo investitore da kompanija neće moći da održi nivo rasta prodaje.
Vrednost akcija kompanije Tesla porasla je 100 odsto u odnosu na najnižu vrednost koju su imale 6. januara
© Foto : Skrinšot Ju Tjub
Početkom ove godine je, međutim, ubrzana prodaja automobila u Kini, slično je bilo i u Americi. Ako dodate činjenicu da je generalno tržište poraslo, jer je inflacija nastavila da slabi, to je sve doprinelo snažnom oporavku akcija, objašnjava naš sagovornik.
„Kada bi prodaja Tesle u ovoj godini umesto očekivanih 40 pala na 20-30 odsto, što je i dalje fantastičan rezultat, došlo bi do oštrog pada akcija. I obrnuto. Kada bi ta očekivanja bila nadmašena došlo bi do velikog rasta akcija. Znači u pitanju su akcije koje nisu konzervativne i samim tim mnogo lakše padnu kada dođe do negativnih vesti i mnogo lakše porastu kada dođe do pozitivnih vesti“, objašnjava glavni broker kuće „Momentum sekjuriti“.
Sa konzervativnim akcijama kompanija koje su u zreloj fazi rasta, poput onih sa dugim trajanjem, kakve su Koka kola, Pepsi, Prokter end Gembl… ni približno nema takve fluktuacije. Ako se dese neke loše vesti može akcije mogu u kratkom periodu da padnu pet, najviše 10 procenata i slično u suprotnom smeru ako dođe do nekih pozitivnih vesti, jasan je Gujaničić.
Ovaj rast akcija Tesle, najviše, naravno, odgovara Masku kao najvećem akcionaru ali i svim ostalim akcionarima, jer tako raste vrednost njihove imovine, ali i samoj kompaniji. On ukazuje i na to da, bez obzira na cenu akcija, osnivači kompanija te akcije retko prodaju. To je imovina koju oni u suštini ne diraju, dodaje on, napominjući da je prošla godina bila izuzetak kada je Mask prodavao akcije „Tesle“ radi preuzimanja Tvitera.
Dobitnik je, dodaje Gujaničič, i sama kompanija jer ako raste cena akcija kompanija više vredi, ima bolji rejting na tržištu i teoretski sutra može da prikupi nekakav kapital emisijom novih akcija. Što je kompanija veća na tržištu, ona će, kako ističe, mnogo lakše prikupiti kapital i tako obezbediti sredstva za dalji razvoj.
Na pitanje kako na ovu vest gledaju ostali proizvođači električnih automobila, naš sagovornik ističe da je „Tesla“ dominantan igrač na svetskom tržištu i da su ostali proizvođači puno manji. Uglavnom su stacionirani u Kini i njima je „Tesla“ značajan konkurent i sve strateške odluke „Tesle“ utiču i na njih.
Kupci na dobitku
Očekuje se, ističe Gujaničić, da bi Mask mogao da uđe i na tržište jeftinijih električnih automobila, što bi moglo značajno da poremeti mnoge kineske igrače.
Rast akcija Tesle od 100 odsto Ilona Maska je ponovo učinio najbogatijim na svetu
S druge strane postoji pul klasičnih proizvođača automobila koji polako ulaze na taj sektor, kao što su nemački Mercedes, BMV, Folksfagen i oni se koji se nalaze u tranziciji ka proizvodnji električnih automobila i to tržište u ukupnom obimu prilično raste. Ta konkurencija će, smatra on, doći do izražaja za nekoliko godina, što će biti izazov za Maskovu kompaniju.
Ipak, po oceni našeg sagovornika, „Tesla“ ima prednost jer je prva ušla u taj posao. Na dobitku u svemu tome bi trebalo da budu kupci električnih automobila, jer bi ta konkurencija treablo da donese njihov veći kvalitet, ali i nižu cenu i veću segmentaciju tržišta, od najjeftinijih do najskupljih, zaključio je Gujaničić.