Vučić je Varheljiju rekao da će izgradnjom ove brze pruge biti moguće putovati od Niša do Novog Sada za samo tri sata, a od Budimpešte do Niša za oko četiri i po sata.
Vučić je upoznao Varheljija sa aktuelnim železničkim projektima u Srbiji.
Prvu tranša investicionog granta za izgradnju brze pruge Beograd-Niš od 598 miliona evra, u okviru finansijskog paketa za železnički Koridor 10, potpisan je danas u vozu u prisustvu predsednika Srbije i evropskog komesara za proširenje.
Sporazum su potpisali šef regionalnog predstavništva Evropske investicione banke (EIB) za Zapadni Balkan Alesandro Bragonzi i ministar građevinarstva Goran Vesić.
Goran Vesić i Alesandro Bragonzi
© Sputnik / Lola Đorđević
Nakon potpisivanja Vučić se zahvalio EU rekavši da je 600 miliona najveći bespovratni iznos koji je Srbija dobila.
Predsednik Srbije rekao je da govorimo o jednom od najvećih projekata ikada, koji je vredan 2,775 milijarde evra.
„Od 2000. godine ukupno je u infrastrukturne projekte uloženo 420 miliona evra, a EU nam sada daje 610 miliona evra na poklon“, rekao je Vučić.
Mi dajemo 525 miliona iz budžeta, ostalo ide iz Evropske investicione banke pod povoljnim uslovima.
Niš će biti udaljen od Beograda sat i 40 minuta vozom, dodao je Vučić i rekao da „sada menjamo Srbiju“.
Predsednik je rekao da će se prvo krenuti gradnja deonice Stalać - Đunis od nepunih 18 km, kao i da je planirano da se pruga nastavi i dalje 120 km ka Preševu. Vučić je naglasio da će stanična zgrada Prokop biti završena do 20. oktobra - Dana oslobođenja Beograda.
„Gledao sam sa Varheljijem prosečne plate u Nišu, Leskovcu, na Vračarau... Moramo da razvijamo centralnu i južnu Srbiju, da povežemo Niš sa Beogradom, ali i Istanbulom i Atinom, da razvijamo ekonomiju“, rekao je Vučić i dodao da „sada menjamo Srbiju“.
Evropski komesar za proširenje Oliver Varhelji izjavio je da je potpisivanje prve tranše investicionog granta za izgradnju brze pruge Beograd- Niš značajan dan za Srbiju i za ceo region Zapadnog Balkana, i što je pokazalo da Evropa isporučuje rezultate.
On je u obraćanju posle potpisivanja rekao da je to veliki razvojni projekat za ceo region, i da će investicija iznositi četiri milijarde evra, od čega EU daje 600 miliona evra bespovratne pomoći.
„Ovaj projekat može da promeni realnost na terenu i za građane Srbije i za građane južne Srbije i za građane celog regiona, jer će doneti nova radna mesta i ulaganja u oblastima koja su najpotrebnija na jugu Srbije, a treba da donese i novu Srbiju“, istakao je Varheji.
On je rekao da ovaj voz treba da stvori širu trgovinsku rutu, a da građanima Srbije omogući da dođu do prestonice i brzinom od 200 kilometara na čas.
Sporazum se odnosi na gradnju deonice Stalać - Đunis, na trećoj etapi buduće brze pruge, koja će se prva raditi, jer je za tu deonicu idejni projekat već završen i odobren.
Deonica Stalać - Đunis je duga 17,7 kilometara pruge.
Brza pruga Beograd - Niš biće duga 230 kilometara, a završetak radova se očekuje 2029. godine.
Izgradnja će se odvijati u tri etape i to: Beograd - Velika Plana, Velika Plana - Paraćin, Paraćin - Niš.
EU će obezbediti finansijski paket uod 2,2 milijarde evra: EIB će obezbediti 1,1 milijardu evra, EBRD 550 miliona, donacija EU je 598 miliona evra, (sada odobreno 265 miliona).
Na pruzi Beograd - Niš, koja će se nastaviti na brzu prugu Beograd - Budimpešta, planirano je da se vozovi kreću brzinom od 200 kilometara na čas.
Na toj pruzi se očekuje 2,3 miliona putnika godišnje.
Potpisivanju je prisustvovala i ministarka za evrointegracije Tanja Miščević.