EKONOMIJA

Kako Srbija planira da se reši više od 140.000 starih „dizelaša“

Shodno Programu za zaštitu vazduha koji je donela Vlada Srbije, svako ko ima staro dizel vozilo sa „evro 1, 2 i 3“ standardom, a takvih je, prema ranijem pisanju medija, skoro 80 odsto u Srbiji, uskoro će od države moći da dobije subvenciju od oko 2.000 evra za kupovinu automobila.
Sputnik
Finansijski podsticaji, kako se najavljuje, pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih „evro 6“ vozila, a cilj je da do 2025. godine na ovaj način bude zbrinuto 122.300 vozila, a u 2026. godini još 17.900.
Srbija je jedina država u regionu u kojoj je i dalje dozvoljen uvoz automobila koji ispunjavaju „evro 3“, dok je u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Severnoj Makedoniji i Crnoj Gori važeća ekološka norma „evro 5“. Kod nas se inače najviše voze dizelaši, a 2020. i 2021. godine uvezeno je više od 100.000 dizel vozila, dok je u prošloj godini stiglo više od 80.000.
Cilj je smanjenje štetne emisije izduvnih gasova, naročito PM čestica, uklanjanjem iz drumskog saobraćaja najstarijih vozila, koja su uglavnom u skladu sa znatno nižim standardima zaštite životne sredine. Svi koji poseduju takve automobile i budu ih reciklirali, ostvariće uslov za dobijanje subvencije za nabavku ekološki čistijih vozila, i to u iznosu od 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila i 2.900 evra za kupovinu autobusa.
„Cilj je da se smanji zagađenje sklanjanjem sa ulica upravo onih automobila koji najviše zagađuju, zbog toga je ideja da se ti automobili recikliraju, a subvencija iskoristi za kupovinu drugog polovnog automobila. Znači, mera nije za kupovinu samo novih automobila, glavni uslov je da se kupi automobil ‘evro 6‘ normi“, objasnio je za RTS Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Agencija se trenutno bavi time kako sve to povezati, kako elektronski ubrzati proceduru za građane kad dođe do realizacije ovih mera. Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture će obezbediti neophodna sredstva.
„Samo tokom prošle godine je uvezeno 165.000 automobila u Srbiju, a prosečna starost automobila koja se voze je oko 17,4 godine, i to je ono što treba da rešavamo. Želimo da na ulicama budu mladi i tehnički ispravni automobili. Na prvom mestu je bezbednost svih učesnika u saobraćaju - istakao je Stamatović i dodao da je programom predviđeno da se od 2024. godine standard podigne prvo na ‘evro 5‘ normu, a potom i na ‘evro 6‘‘, kaže za Kurir Zoran Peševski, predsednik Udruženja tehničkih pregleda „Step“.
„Dizel vozila sa evro 1, 2 i 3 standardom svakako jesu štetna po životnu sredinu. Ovo što se sad radi kod nas radi se i u EU. ‘Evro 5 i 6! ne zagađuju okolinu. Mislim da je ova stvar dobra, nama bi se podmladio vozni park i došlo bi do zaštite životne sredine. Apelujemo na vozače koji imaju te motore da učestvuju u ovome i dobiju novac za subvenciju, a time će učestvovati i u zaštiti životne sredine“, ističe Peševski.
EKONOMIJA
Vožnja na struju skuplja nego na dizel: Italijani izračunali troškove posle poskupljenja energenata
Komentar