Demonstrator predstavlja kanal koji generiše napon od 540 volti i sistem od pet uređaja: generator superprovodnika, kabl koji bolje sprovodi struju, uređaj koji ispravlja energiju, uređaj za skladištenje energije i kriogeni sistem za hlađenje.
„Takvih sistema za sada nema. Konkurentski projekat može biti samo projekat ‘Ascend’, koji pripada ‘Erbasu’. Prema informacijama proizvođača, prva testiranja sistema će biti tokom 2023. godine. Može se reći, da smo ispred zapadnih kolega“, rekao je rukovodilac NIO-310 „Elektroenergetskih, elektromehaničkih i biotehničkih sistema“ MAI Nikolaj Ivanov.
Posebnost sistema je i u tome što je svaki od pet uređaja unikatan. Na primer, ispravljački uređaj ima kriogeno hlađenje. Samo se nekoliko naučnih timova na svetu bavi istraživanjem sličnih uređaja. Superprovodnički kabl ima jedinstven dizajn koji mu poboljšava karakteristike. Sistem kriogenog hlađenja zatvorenog tipa omogućava kontinuirano i dugotrajno hlađenje uređaja.
Prototip superprovodničkih sistema je element sistema za snabdevanje energijom ili elektromotora budućih letelica. Gde će se on nalaziti u avionu zavisi od komponenata aparata, od snage koja se prenosi, nivoa temperature i drugih parametara.
Smanjenje nivoa štetnih emisija će biti realizovano na račun smanjenja upotrebe goriva gasno-turbinskih motora i optimalne raspodele snage između toplotne i električne energije.
Prema rečima naučnika, demonstrator je uspešno prošao sva testiranja. Podaci koji su dobijeni će se koristiti da se poveća pouzdanost i efikasnost sistema superprovodnika.
Sledeći korak je prelazak na fazu eksploatacije. Potencijalni naručioci ovih aviona bi mogli biti naučno-istraživački instituti.
„Postavili smo zadatak da se ovi sistemi uskoro nađu u fazi probne ekspluatacije. To je složen zadatak i odnosi se na određivanje zadataka o međusobnom uticaju uređaja u sistemu. Pored toga, važno je da se razviju metode kojima će se pratiti stanje superprovodničkih uređaja“, pojasnio je Ivanov.
Projekat je započet 2020. godine i bio je pobednik konkursa Ministarstva nauke i višeg obrazovanja Rusije na kome su predstavljeni veliki naučni projekti. U projektu je učestvovalo 150 naučnika i eksperata.
Prilikom realizacije pojekta je objavljeno više od 20 naučnih radova u inostranim i ruskim naučnim časopisima i registrovano više od 15 rezultata. Projekat je realizovan u saradnji sa ruskim Centralnim aerohidrodinamičkim institutom, Centralnim institutom vazduhoplovstva i motorizacije i „Gosnias“ institutom avijacionih sistema.