ŽIVOT

Novi svetski trend: Ko su ljudi koji vas nagovaraju da ne kupujete stvari koje vam nisu potrebne

„Deinfluensing“, nova je vrsta trenda na društvenim mrežama koja je brzo stekla popularnost. Takozvani deinfluenseri upozoravaju pratioce koji su proizvodi precenjeni, oko kojih se digla prevelika buka, ali i koji im proizvodi uopšte nisu potrebni.
Sputnik
Ako ste u potrazi za preporukama o tome šta da kupite, na usluzi uvek spremno stoje influenseri spremni da vam predstave najnovije proizvode. Ali suprotno tome, najnoviji trend na Tik Toku mogao bi da vas odvrati od kupovine. Naime, na toj društvenoj mreži pojavio se značajan broj tzv. deinfluensera koji otkrivaju na koje proizvode jednostavno nije vredno trošiti novac jer vam, zapravo, nisu potrebni.
Potražite li na Tik Toku tag „deinfluencing“ izlistaće vam se više od hiljadu snimaka pregledanih više od 50 miliona puta, u kojima influenseri nemilo kritikuju popularne proizvode - od tehnoloških stvarčica do kozmetičkih proizvoda.
Deinfluenseri će vas tako upozoriti koji su proizvodi precenjeni, oko kojih se digla prevelika i neopravdana buka, ali i koji vam proizvodi uopšte nisu potrebni.

Influenseri i milionske zarade

Trenutno su neki od najreklamiranijih proizvoda valjci za negu lica, rublje za oblikovanje tela Kim Kardašijan i čaše s poklopcem za vodu i sokove koje možete da nosite u torbi. Ali, već sledećeg meseca u trendu će možda biti neki sasvim drugi proizvodi.
Preporuke influensera često sponzorišu kompanije koje su dotične proizvode i stavile na tržište, a influenseri dobijaju dodatni novac za objavu linkova preko kojih se nešto može direktno kupiti. Taj biznis je u poslednje vreme postao tako lukrativan da se procenjuje da se u „influensingu“ godišnje vrti i do 16 milijardi dolara.
Razne slavne osobe nagovaraju svoje pratioce da kupe njihove proizvode što je dovelo do prave poplave „selebriti proizvoda“ pa gotovo svaka glumica ili pevačica ima neku kremu, parfem ili brendiranu odeću. Samo Kardašijani su u poslednja dva meseca lansirali 15 svojih proizvoda: od mirisnih sveća do pidžama. Uz to, na društvenim mrežama članovi popularne porodice promovišu i proizvode drugih kompanija.

Šta treba preporučiti

Iako je jasno da su pratioci spremni da daju novac za nešto što su im preporučile slavne osobe, sve prisutnija je dilema u vezi sa tim koliko je preporuka influensera uopšte verodostojna i koriste li oni uopšte proizvode koje reklamiraju.
Poslednji slučaj oko kojeg se diglo dosta prašine jeste talas kritika sa kojima se suočila Mikejla Nogvejra, zvezda na Tik Toku za koju je utvrđeno da u sponzorisanom videu u kojem reklamira maskaru nosi veštačke trepavice.
„Ne treba vam toliko ruževa za usne i rumenila“, kaže El Grej, 25-godišnja tiktokerka koja učestvuje u trendu deinfluensinga i koja na svojoj strani „Basic Of Course“ ima više od 10.000 pratilaca.
„Mnogi od tih proizvoda, pogotovo u kozmetičkoj industriji, prate te mikro-trendove koji se menjaju vrlo brzo, iako u većini slučajeva već imate vrlo sličan proizvod koji može da posluži kao jako dobra zamena“, kaže Grejova i dodaje da to posebno vredi za proizvode poput šminke i raznih ukrasnih predmeta za kuću koji se kupuju preko „Amazona“ i za koje influenseri dobijaju proviziju kad ih neko kupi.
Mnogi influenseri često prioritet daju monetizaciji, tj. naplati, a ne toliko autentičnosti i verodostojnosti u svojim preporukama, kaže Grejova.
I samoj su joj, kaže, često nudili besplatne proizvode u zamenu za reklamu na društvenim mrežama, ali ona u svojim objavama govori samo o proizvodima koje doista koristi i voli.
„Volim svoju publiku, ali ne poznajem ih lično pa ne mogu biti sigurna šta se tačno uklapa u njihov životni stil“, kaže ona i dodaje: „Mislim da za preporuke nekih proizvoda prvo treba pitati bliske ljude poput prijatelja, a ne tamo neku nepoznatu devojku na internetu“.
Ipak, preporučuje influensere za neke druge stvari.
„Uživam da gledam videe u kojima ljudi pokazuju svoje zanimljive hobije, a ne oslanjam se na influensere ako mi treba inspiracija za kupovinu“.

Šta kupuju pripadnici generacije „Z“

Količina sadržaja koju ljudi konzumiraju na Tik Toku pogoršava trend u kojem influenseri pokušavaju da proguraju sve više i više novih proizvoda. Prosečan korisnik dnevno provede više od sat i po na Tik Toku. Za razliku od drugih platformi poput Jutjuba koje su usmerene prema video-zapisima dužeg formata, Tik Tokovi snimci od 60 sekundi daju korisnicima znatno više prilika da se sretnu sa sponzorisanim sadržajem.
Ali, koliko god da nova generacija (takozvana generacija „Z“) voli Tik Tok, mnogi takođe brinu o održivosti i žele da smanje svoju potrošnju. Studija koju je proveo „First Insight“ otkrila je da većina pripadnika mlađe generacije radije kupuje proizvode održivih robnih marki i verovatno će kupovati na osnovu ličnih, društvenih i ekoloških načela.
Mnogi na internetu prihvataju novi trend - deinfluensing i kažu da im pomaže u slučaju prekomerne konzumacije.
Drugi ističu ironiju trenda koji koristi metode „uticaja“ za „deuticaj“, naročito kada se predlažu alternativni proizvodi kao zamena. Za neke, video-zapisi deinfluensera ipak nisu dovoljni da bi se odrekli svojih kupovnih navika.
Tiktokerka El Grej kaže da su je pratioci pitali da li će njene objave o „deinfluensingu“ uticati na njen posao influenserke u budućnosti.
„Rekla bih sasvim suprotno“, kaže ona. „Mislim da preporuka ima pravu vrednost ako dolazi iz srca, umesto da se samo napamet promoviše novi ruž“, preneo je „Jutarnji list“.
Komentar