To za Sputnjik kaže sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije (PKS) Žarko Malinović.
Istorija tog
američkog praznika kupoholičara koji je prvog petka posle američkog praznika Dana zahvalnosti nudio robu
po znatnim sniženjima računa se od 1952. Godine. Malinović za Sputnjik objašnjava da rasprodaja robe i utrkivanje trgovaca u ponudi što većih
sniženja cena umesto brige za običnog čoveka ima sasvim racionalno objašnjenje. Trebalo je
da se trgovci reše zaliha pred kraj godine i pripreme za sledeći talas velike potrošnje – Božić.
Normalno je, kaže, da sa dolaskom globalnih lanaca takvo nešto bude pokrenuto i na našem tržištu, ali mi naravno nemamo zalihe na tom nivou, da bi te akcije bile kao na zapadu. Nema sumnje, ipak, da i kod nas taj Crni petak daje nadprosečan rezultat u odnosu na neki obični petak, pa promet pojedinih artikala može da bude uvećan i do 30 odsto.
Na pitanje šta se može očekivati u sadašnjim okolnostima visoke inflacije i neizvesnosti koju donosi ratni sukob u Ukrajini – da li će se ljudi baš zbog toga opredeliti da pazare jeftinije ili će novac čuvati za crne dane, naš sagovornik kaže da je to kompleksno, jer se u sve mora uključiti i psihologija potrošača. Od značaja za ponašanje potrošača je, dodaje on, i činjenica da je ekonomija u našoj zemlji stabilna.
Podseća, takođe, da su
turistički aranžmani u protekloj sezoni buknuli, pa se ova sezona smatra jednom od najpovoljnijih godina, čak se poredi sa onim periodom od pre pandemije kovida.
Na pitanje da li se rasprodaja robe kojom američki trgovci otvaraju sezonu božićne kupovine, kome su marketinški stručnjaci nadenuli zvučno ime, ozbiljno zapatio i kod nas, naš sagovornik kaže da je to u nekoj meri u kojoj se zapati svaka novotarija sa koje god strane dolazi.
On kaže da brojevi govore da je kod nas 30. decembar ključni datum u trgovini, jer je naša tradicija takva da su kod nas najvažniji novogodišnji pokloni i ta tradicija je jača i od kupovine poklona za Božić.
Malinović napominje da je primetno da je u odnosu na prošlu godinu prisutnost komunikacija po pitanju Crnog petka smanjena. Kakav će biti rezultat videćemo, ali ne vidim toliku marketinšku histeriju koju smo imali recimo prošle godine na našem tržištu, koja se smatrala postkovid godinom kada su ljudi želeli da nadoknade ono što nisu mogli u vreme kada je epidemija bila na vrhuncu, napominje naš sagovornik.
Malinović i objašnjava zašto je ove godine kampanja uoči Crnog petka ipak manje prisutna:
„Verujem da je to tako zato što većina trgovaca smatra da je važnije pripremiti se za novogodišnji period kada se najviše donose odluke o kupovini i kada su potrošači prilično impulsivni, kao da sutra ne postoji. Činjenica je da će to trgovcima doneti jasan rezultat zbog čega radije spremaju kapacitete za taj period nego za ovu akciju koja je deo globalnog trenda, ali nije deo našeg nasleđa“.