EKONOMIJA

Američko vrhovno božanstvo u Srbiji: Crni petak i mrak u novčanicima

Koliko god izgledalo da se produkt američkog neoliberalnog koncepta sa dolarom kao vrhovnim božanstvom, Crni petak, ozbiljno zapatio i kod nas, pokazalo se da, uprkos eri globalnih medija i društvenih mreža, Srbi na njega ne gledaju kao na deo svog nasleđa. Akcijska kupovina na taj dan nije uspela da u drugi plan potisne onu novogodišnju.
Sputnik
To za Sputnjik kaže sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije (PKS) Žarko Malinović.

Nije naš praznik

Istorija tog američkog praznika kupoholičara koji je prvog petka posle američkog praznika Dana zahvalnosti nudio robu po znatnim sniženjima računa se od 1952. Godine. Malinović za Sputnjik objašnjava da rasprodaja robe i utrkivanje trgovaca u ponudi što većih sniženja cena umesto brige za običnog čoveka ima sasvim racionalno objašnjenje. Trebalo je da se trgovci reše zaliha pred kraj godine i pripreme za sledeći talas velike potrošnje – Božić.
Normalno je, kaže, da sa dolaskom globalnih lanaca takvo nešto bude pokrenuto i na našem tržištu, ali mi naravno nemamo zalihe na tom nivou, da bi te akcije bile kao na zapadu. Nema sumnje, ipak, da i kod nas taj Crni petak daje nadprosečan rezultat u odnosu na neki obični petak, pa promet pojedinih artikala može da bude uvećan i do 30 odsto.

Važna i psihologija potrošača

Ove godine bez histerije kupoholičara na Crni petak
Na pitanje šta se može očekivati u sadašnjim okolnostima visoke inflacije i neizvesnosti koju donosi ratni sukob u Ukrajini – da li će se ljudi baš zbog toga opredeliti da pazare jeftinije ili će novac čuvati za crne dane, naš sagovornik kaže da je to kompleksno, jer se u sve mora uključiti i psihologija potrošača. Od značaja za ponašanje potrošača je, dodaje on, i činjenica da je ekonomija u našoj zemlji stabilna.

„Uz sve globalne izazove koji postoje, i uz inflaciju koja se prenela kod nas, uz energetsku krizu na globalnom nivou, vi ćete ipak videti da je rekordan broj Srba otputovao u Katar na svetsko prvenstvo u fudbalu. Procene su da je čak više ljudi otišlo kroz aranžmane iz Srbije u Katar nego što je svojevremeno otišlo na prvenstvo u Nemačku, gde je to bilo mnogo povoljnije“, ilustruje Malinović koliko je nezahvalno prognozirati kako će proći ovaj Crni petak, da li će ljudi više kupovati ili štedeti u kriznoj situaciji.

Kao i svaka novotarija

Podseća, takođe, da su turistički aranžmani u protekloj sezoni buknuli, pa se ova sezona smatra jednom od najpovoljnijih godina, čak se poredi sa onim periodom od pre pandemije kovida.
Na pitanje da li se rasprodaja robe kojom američki trgovci otvaraju sezonu božićne kupovine, kome su marketinški stručnjaci nadenuli zvučno ime, ozbiljno zapatio i kod nas, naš sagovornik kaže da je to u nekoj meri u kojoj se zapati svaka novotarija sa koje god strane dolazi.

„U eri globalnih medija i društvenih mreža se takve akcije i različiti običaji lakše primaju kod potrošača. Industrija se trudi da prati taj talas, tako da mi možemo da govorimo da ta akcija u marketinškom i komunikacionom smislu postoji, da daje određene rezultate, ali nikako ne možemo da govorimo da je ona toliko prisutna da imamo takvu potrošačku histeriju koju možemo da vidimo na ulicama SAD“, ocena je sekretara Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije.

U Srbiji i dalje novogodišnja euforija

Red pred kasom ne mnogo duži nego običnog petka
On kaže da brojevi govore da je kod nas 30. decembar ključni datum u trgovini, jer je naša tradicija takva da su kod nas najvažniji novogodišnji pokloni i ta tradicija je jača i od kupovine poklona za Božić.
Malinović napominje da je primetno da je u odnosu na prošlu godinu prisutnost komunikacija po pitanju Crnog petka smanjena. Kakav će biti rezultat videćemo, ali ne vidim toliku marketinšku histeriju koju smo imali recimo prošle godine na našem tržištu, koja se smatrala postkovid godinom kada su ljudi želeli da nadoknade ono što nisu mogli u vreme kada je epidemija bila na vrhuncu, napominje naš sagovornik.

Manja kampanja za Crni petak

Malinović i objašnjava zašto je ove godine kampanja uoči Crnog petka ipak manje prisutna:
„Verujem da je to tako zato što većina trgovaca smatra da je važnije pripremiti se za novogodišnji period kada se najviše donose odluke o kupovini i kada su potrošači prilično impulsivni, kao da sutra ne postoji. Činjenica je da će to trgovcima doneti jasan rezultat zbog čega radije spremaju kapacitete za taj period nego za ovu akciju koja je deo globalnog trenda, ali nije deo našeg nasleđa“.
Komentar