Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac kaže da je do septembra prodato 22.209 novih putničkih automobila. Ona ističe da je od početka godine prvi put zabeležen značajan rast potražnje za eko-vozilima, te da su registrovana 124 električna četvorotočkaša. To je, kako dodaje, 121,43 odsto više nego u istom periodu lane. S druge strane, udeo automobila na dizel i benzin u ukupnom broju prodatih se smanjuje.
„U prvih devet meseci ove godine tržište novih vozila je u padu za 4,24 procenta u odnosu na prošlu. Isti je trend i u okruženju i na čitavom tržištu Evrope, ali je tu procenat pada značajno veći, od 15 do 20 odsto, ističe Graovac.
Na našem tržištu su i dalje, kako kaže, najprodavaniji modeli „Škode“, a slede „Fijat“ i „Tojota“. Ona ukazuje da je zaključno sa avgustom uvezeno 92.653 polovnjaka.
Prema rečima Milana Belina iz iste organizacije, ne očekuje se stabilizacija tržišta ni u 2023, jer će se i dalje čekati mesecima na isporuku vozila.
Belin navodi da se ništa neće poboljšati dogodine ni kada su cene u pitanju, jer sve utiče na auto-industriju. A poskupeli su, kako dodaje, energenti, transport, repromaterijal, ruda, čelik, aluminijum, plastika... Prema njegovoj oceni, deo potrošača se zbog dugog perioda čekanja na isporuku novog vozila preorijentisao na kupovinu korišćenog automobila.
„Ali ni njih nema dovoljno. Manja ponuda novih vozila se odražava i na polovne, a takođe, i oni prate trend rasta cena četvorotočkaša“, navodi Belin.
Slično ocenjuju situaciju i na portalu „Polovni automobili“. Kako ističu, polovnjaci u Srbiji u proseku imaju za 21 odsto višu cenu nego lane, poskupljenja će se nastaviti, a stabilizacija se očekuje tek u 2024. godini.
„U odnosu na 2020. rast cena je 29 procenata. Skuplji polovnjaci rezultat su pandemije koja je donela nestašicu mikročipova neophodnih za nove automobile, kao i dešavanja u Ukrajini. Manje novih vozila uticalo je i na ponudu korišćenih, pa tako i na cene“, navodi Romana Takov.
U Srbiji se, kako navodi, najviše kupuju polovnjaci proizvedeni između 2005. i 2010. godine. Ona ističe da je 80 odsto prodatih korišćenih vozila starije od 10 godina, zbog niže platežne sposobnosti.
„Prema našim istraživanjima, četvrtina kupaca traži polovni auto od 3.000 do 5.000 evra, zatim od dve do tri hiljade, a tek onda od 5.000 do 7.000“, kaže Takov, pišu Novosti.