KULTURA

„Olga Jevrić – kompozicija i struktura“: Izložba naše najcenjenije umetnice u svetu /foto/

Povodom stogodišnjice rođenja velike srpske i jugoslovenske vajarke, sutra će u 19 časova, u galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti u Beogradu biti otvorene izložba „Olga Jevrić – kompozicija i struktura“.
Sputnik
Na izložbi čiji su autori istoričari umetnosti Žaklina Marković iz Galerije SANU i Dejan Vučetić iz Kuće legata biće izloženo više od 200 radova. Cilj izložbe je da predstavi celokupan stvaralački opus Olge Jevrić, odnosno dela koja je ostavila SANU i Kući legata, kao i manji broj radova iz Muzeja savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, Centra za likovnu i primenjenu umetnost Tera u Kikindi i privatnih kolekcija.

Dovođenje skulpture do krajnjih granica

Olga Jevrić je rođena u Beogradu gde je završila odsek za klavir Muzičke akademije 1946. godine, a zatim i vajarski odsek na Akademiji likovnih umetnosti 1948. godine u klasi profesora Sretena Stojanovića, gde je i magistrirala 1949. godine. Izabrana za dopisnog člana SANU 1974. godine, a 1983. postaje prva i jedina žena vajar redovni član SANU.
Skulptura Olge Jevrić Oranta
Istoričar umetnosti prof. Dr Ješa Denegri smatra da je reč o velelepnoj izložbi, veoma dobrodošloj jer je vreme da se interpretacijom opusa Olge Jevrić posvete nove generacije kustosa i istoričara umetnosti.
„Opus Olge Jevrić u svojoj disciplini predstavlja jedinstveni primer dovođenja skulpture do same granice dokle ona još uopšte jeste i dalje skulptura. Olga se klonila toga da napusti pojam skulpture kao umetničke discipline, da ne pređe u ono što je kasnija umetnička praksa predstavljala, nego da sam pojam skulpture dovede do krajnje granice, koje je ona izrazila koristeći se neskulptorskim materijalima poput cementa i železnih šipki, u njihovoj kombinaciji, odnosno kompoziciji. I kao što ovaj naziv izložbe to dobro detektuje – u pojmu strukture.“

Umetnik sa najviše pozitivnih kritika u svetu

Nije bez osnova podatak da je Olga Jevrić pre Likovne, završila Muzičku akademiju jer je to saznanje o pojmu kompozicije i strukture koji se izvlače iz discipline muzike itekako ugrađeno u njeno poimanje skulpture, ocenio je Denegri.
Skulptura Olge Jevrić Veliko ukrštanje III
Njeni nastupi, pogotovo u rano vreme, poput „spektakularnog nastupa na Venecijanskom bijenalu 1958.“ kad je u veoma moćnoj ekipi naše tadašnje selekcije, zajedno sa Stupicom, Hegedušićem, Murtićem, Tršanom, Olga Jevrić bila najzapaženija umetnica a posle toga iza nje je ostala jedna enormna bibliografija evropske kritike.
Inače, Olga Jevrić je umetnik sa naših prostora koji je imao najviše pozitivnih kritika u svetu.

Slobodni umetnik: Spomenici žrtvama a ne pobednicima

Značajno za njeno delo je i to što je ona smatrala da je značenje njene skulpture veoma bitno i ključno, nazivajući naročito u početku glavninu svojih skulptura predlozima za spomenike.
Olga Jevrić u svom ateljeu na Starom sajmištu 1959.
„Tu se postavlja pitanje zašto nijedan njen spomenik nikada nije izveden. Ona je smatrala da su njeni predlozi za spomenike bili predlozi za spomenike žrtvama, a ne pobednicima i to je ostavilo traga na njen status u tadašnjem društvu. Ostala je celog svog veka slobodni i profesionalni umetnik radeći usamljeno u ateljeu na Starom sajmištu.“

Stalna postavka u Tejtu

Posle njene smrti došlo je do značajnog interesovanja međunarodne, vrlo selektivne i elitne umetničke javnosti za njeno delo tako da je imala „malu ali markantnu izložbu“ u Fondaciji Henrija Mura u Lidsu, u Velikoj Britaniji, „u ekskluzivnom prostoru koji nosi naziv po jednom od najvećih vajara 20. veka“.
Skulptura Olge Jevrić Artikulacija prostora IV (Skakavac)
„A to znači da su elitni stručni krugovi u inostranstvu bili svesni značaja njenog dela i u sklopu svih tih valorizacija došlo je do predloga da se londonskoj galeriji Tejt modern, koja je pored Muzeja moderne umetnosti u Njujorku najvažnija ustanova za savremenu umetnost, obezbedi jedna prostorija sa stalnom postavkom“, zaključio je Denegri.
Izložba „Olga Jevrić – kompozicija i struktura“ zatvara se 11. decembra.
DRUŠTVO
„Lubarda – jedna priča“: Mini retrospektiva – od pariskih galerija do „Patnji naroda“ /foto/
Komentar