Predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta Radivoje Stojković izjavio je da će oni formirati radnu grupu u koju će, pored biologa sa državnih univerziteta ući i eksperti iz Srpskog biološkog društva, ali naglašava da će se procena odnositi isključivo na program, budući da sam Kletov udžbenik, koji je izazvao kontroverze, nije u njihovoj nadležnosti.
Program je pre tri godine ocenjen kao jedan od najkvalitetnijih reformisanih programa za osmi razred i on ne odstupa od biološke nauke. Zasniva se na hormonskim i genetičkim obradama. Tek nakon razultata rada radne grupe, NPS će se na hitnoj sednici doneti mišljenje. Predstoji nam najuža stručna javna rasprava naših najeminentnijih biologa, a zatim će NPS, nakon iznetog naučnog stava i Srpskog biološkog društva i radne grupe za biologiju, doneti mišljenje, izjavio je Stojković za Sputnjik.
To/ta/taj dete
Lekcija Kletovog udžbenika čiji sadržaj se bavi pitanjima pola i roda nosi naziv „Rodni i polni identitet u kontekstu hormonske aktivnosti i individualne genetičke varjabilnosti“, a sadrži i ilustracije koje pomažu učenicima pri razlikovanju rodnog izražavanja, rodnog identiteta, seksualne orijentacije i polnog identiteta.
Rodni identitet pojedinca može biti nezavistan od toga koji pol mu je upisan na rođenju, iako se kod većeg dela populacije rod poklapa sa biološkim polom. Rodni identitet zavisi od toga kako osoba sebe vidi, odnosno, kakav je njegov/njen unutrašnji osećaj roda. Samo pojedinac može odrediti svoj rodni identitet, navodi se u jednom segmentu sporne lekcije.
Pažnju javnosti na sporan sadržaj skrenuo je patrijarh SPC nakon služenja molebana za svetinju braka i porodcie. Patrijarh se obratio nadležnim organima sa zahtevom da odmah povuku iz upotrebe Kletove udžbenike iz biologije za osmi razred osnovne škole budući da veruje da su kroz njih „ispod žita unete lekcije koje propagiraju rodnu ideologiju“.
Danas smo suočeni sa talasima, sa cunamijem i najezdom mnogih novih sistema vrednosti, koji se nasilno, agresivno, ili, pak, mekom moći i nevidljivim radovima ispod radara, nameću sa ciljem da uruše svaki postojeći prirodni ili civilizacijski poredak. Da uspostave, rekli bi obrazovani ljudi, novu paradigmu. Nova pravila. U tom vrtlogu, namera je da se poruše identitetski temelji i stubovi pojedinca i zajednice. Da sve postane relativno, krhko i fluidno, kao da hoće da nam kažu da sve što smo do sada znali više odjedanput ne važi, i da smo hiljadama godina živeli pogrešno, izjavio je Patrijarh.
Đaci u učionici-ilustracija
© AFP 2023 / MARTIN BUREAU
Nauka ili ideologija
Marija Stajić, koordinator Koalicije za prirodnu porodicu, smatra da pomenuta lekcija ne sadrži naučne činjenice, kao i da je veoma problematično što se u egzaktnu nauku, kakva je biologija, unose elementi nenaučne i arbitrarne teorije roda koja, kako kaže Stajićeva, pripada domenu sociologije i koja je osmislila nenaučne termine kakvi su „rod“ i „rodni identitet“.
Biološka je činjenica da je čovek dvopolno biće, a postojanje pojedinaca sa hromozomskom anomalijom u vidu npr. hromozoma XXY, koje su prilično retke, nema veze sa onim što se danas naziva transrodna osoba, tj. muškarac s muškim hromozomima ili žena sa ženskim koji tvrde da se osećaju kao da su suprotnog pola. Tvrdnje u udžbeniku iz biologije deo su ideološke indoktrinacije kojoj nipošto nije mesto u školi, naročito imajući u vidu da su veoma rizične i komplikovane procedure medicinske tranzicije u udžbenicima nekih izdavača predstavljene kao postupak ravan promeni frizure ili odabiru sporta kojim će se dete baviti, izjavila je Stajićeva za Sputnjik.