SVET

Koliko će Makrona koštati „Ubergejt“

Nema nikakve sumnje da će afera „Uber“ negativno uticati na Emanuela Makrona, kako u pogledu predsedničke funkcije koju obavlja, tako i u pogledu njegove vlasti i vlade. Pitanje je samo – u kojoj meri, ocenjuje Dušan Gujaničić sa Instituta za političke studije.
Sputnik
Nakon izbijanja afere u kojoj je francuski predsednik optužen da je pomagao kompaniji Uber da se proširi na štetu taksi industrije, opoziconi lideri u toj zemlji poručili su da je Makron „izdao Francusku“, da je „radio u korist bogatih“ i pozvali su ga da podnese ostavku.

Koliko će „Ubergejt“ koštati predsednika Francuske

Prema rečima Dušana Gujaničića, ova afera dolazi u posebno nezgodnom političkom trenutku za šefa države, imajući u vidu komplikacije koje već ima oko izvršne vlasti.
„Ne samo da nakon poslednjih parlamentarnih izbora Makron nema apsolutnu većinu u parlamentu pa je prinuđen da, suprotno francuskim političkim običajima, pribegava nekim formalnim ili možda još više neformalnim savezima i kolicijama za izglasavanje zakona, već se ova afera praktično nadovezala na aferu „Mekinzi”, aktuelnu tokom poslednjih predsedničkih izbora. Iako ta afera nije imala širi epilog treba imati na umu da u nju Makron, za razliku od „Ubera”, nije bio direktno umešan, već se govorilo o tome da su vladine i državne službe obilato koristile pomoć američkih konsultantskih kuća i debelo ih plaćale francuskim državnim novcem. Kod afere „Uber“ je, međutim, čitava stvar personalizovana, što joj daje dodatnu dimenziju“, objašnjava Gujaničić.
Makron je, podseća naš sagovornik, počeo svoju politiku karijeru i postao poznat široj javnosti kao ministar ekonomije i finansija u Vladi Fransoa Olanda, gde je bio na glasu kao prilično „slobodan strelac”.
„U tom smislu me i ne čudi ovo što je sada izbilo u javnost. Iako treba imati u vidu i njegovo tadašnje političko neiskustvo budući da se sve ovo vezano za Uber desilo pre više od pet godina, ja ne sumnjam da je zaista bilo pokušaja tih lobi grupa i kontakata, znajući snagu političkog sukoba koji je u tom momentu postojao između Ubera sa jedne i taksi udruženja sa druge strane. Taksi udruženja su tada pružila žestok otpor promeni zakona kojim bi se favorizovao pristup te kompanije francuskom tržištu, a na uštrb klasičnog taksi prevoza“, kaže Gujaničić.

Makron u defanzivi

Na pitanje koliko afera može da podnese jedan političar na čelu države, Gujaničić podseća da je jedan francuski predsednik izgubio vlast u velikoj meri zbog skandala koji je izbio 1979. godine.
„Reč je o Valeri Žiskaru Destenu za koga se utvrdilo da je primio poklon u vidu kutije dijamanata od strane centralno-afričkog cara Bokase. Francuska javnost je bila prilično potresna tom aferom i to se u značajnoj meri odrazilo na Destenov rejting, a on je dve godine kasnije izgubio na izborima od Miterana. Zanimljivo je da se po pitanju afere „Uber” Makron nije oglašavao, a jedini komentar došao je od strane šefice njegovog poslaničkog kluba, jednog novog lica u politici, koja je lakonski odbacila optužbe rekavši da je on tada kao ministar finansija samo radio svoj posao. Dakle, vidimo da je povodom afere koja traje već nekoliko dana u njegovu odbranu stala jedna relativno nebitna ličnost na političkoj sceni, dok iz njegove vlade nema reakcija, pa deluje da je on u prilično defanzinoj poziciji po ovom pitanju“, smatra sagovornik Sputnjika.

Može li pasti vlada

Zbog afere „Uber” je, dodaje Gujaničić, od strane partije Žan Lika Melanšona pokrenuto pitanje izglasavanja nepoverenja vladi, koje bi narednih dana trebalo da dođe na dnevni red.
„Iako mislim da ne postoje velike šanse da ta inicijativa prođe i da vlast zaista bude oborena u skupštini, politička šteta predsedniku Francuske je sigurno naneta, moralna i medijska, a ostaje da se vidi kakve će biti posledice“, ukazuje naš sagovornik.
Melanšonova partija je, kako kaže, zatražila i formiranje anketnog odbora koji bi istražio ovu aferu, a čeka se na odgovor ostalih opozicionih činilaca i to da li će i oni prihvatiti ovu inicijativu.

„U ovom trenutku ne znamo sve detalje afere i ne postoji skup činjenica koje bi francuskog predsednika u tolikoj meri kompromitovale, ali ukoliko se izvrši koncentričan pritisak opozicije da se stvari isteraju na čistac ova afera bi zaista mogla u značajnoj meri oslabiti Makrona. Ne treba se zavaravati da bi on zbog ovoga mogao podneti ostavku, ali ako opozicija bude jedinstvena i istrajna u tom pritisku na predsednika i njegovu vlast, može se desiti da on pretrpi značajnu štetu. Naime, afere se u velikoj meri i razrešavaju delovanjem, snagom i ubedljivošću onih koji imaju interesa da ih razreše“, zaključuje Dušan Gujaničić za Sputnjik.

Hiljade dokumenata do kojih su došli mediji razotkrili su kako su političari, kao što su Emanuel Makron i bivša komesarka EU Neli Kros, pomagali kompaniji Uber u nameri da se proširi u Evropi na štetu taksi industrije. Kako navodi Gardijan, otkriveno je kako je Uber kršio zakone, varao policiju, koristio nasilje nad vozačima i tajno lobirao kod vlada tokom svoje globalne ekspanzije.
Makron, koji je bio ministar ekonomije od 2014. do 2016, u dokumentima se optužuje da je bio u kontaktu sa tadašnjim Uberovim kontroverznim šefom Travisom Kalanikom, kome je navodno rekao da će promeniti zakone u korist te kompanije. Pariz je bio poprište evropskog lansiranja Ubera i naišao je na jak otpor taksi industrije, što je kulminiralo nasilnim protestima na ulicama.
U dokumentima se otkriva kako je lobiranje vredno 90 miliona dolara godišnje i napori da se regrutuju prijateljski političari, pomoglo u kampanji Ubera da naruši evropsku taksi industriju.
SVET
Da li je ovo udar na Makrona? Procurili fajlovi – tehnološki gigant tajno lobirao kod Vlada
SVET
„Makron mora dati ostavku“: Francuski predsednik na udaru zbog afere „Uber“
Komentar