Nedostatak novih automobila zbog posledica pandemije, odnosno pokidanog lanca snabdevanja i nedostatka potrebnih komponenti za njihovu proizvodnju, krajem prošle godine je izazvao veću potražnju za polovnjacima, što je dovelo do rasta njihove cene.
Tako je, na primer, prosečna cena 15 godina starog Fijata Punto u prvom kvartalu ove godine bila 2100 evra, dok je u istom periodu prethodne godine bila 1850. Za Golf 6, star 12 godina, prosečna cena na sajtu Polovni automobili u prvom tromesečju ove godine bila je 6800 evra, a u istom periodu prethodne godine 700 evra manja. Za Audi A4, devet godina star ove godine je trebalo izdvojiti 12.300 evra, a u prvom kvartalu prošle godine čak 1800 evra manje. Razlika u ceni kod Forda Fokus, starog četiri godine bila je čak 2100 evra. Ovogodišnji je koštao 12.000 evra.
Hoće li polovnjacima pasti cena
Koliko je rast cena, a koliko globalna neizvesnost zbog ukrajinske krize do koje u međuvremenu došlo dovela do pada prodaje polovnih automobila i šta se na osnovu toga preciznije može predviđati, početkom juna će pokazati rezultati istraživanja sajta Polovni automobili koje je u toku.
Ono što je izvesno je da je za petinu manja prodaja i uvoznih i domaćih polovnjaka.
„U odnosu na prošlu godinu u prvom kvartalu ove godine je 17 odsto manja prodaja polovnih automobila iz uvoza, ali ono što je teško utvrditi je da li je takav rezultat posledica sukoba u Ukrajini ili je u pitanju pandemija jer je i dalje vidljiv njen uticaj na tržište. Pre svega se to oslikava na tržište novih automobila, jer se teže dolazi do komponenti, pa se tako i smanjila proizvodnja novih automobila. Naša su predviđanja da se to i sada dešava usled aktuelnog sukoba“, kaže za Sputnjik Romana Takov koja je na sajtu Polovni automobili zadužena za odnose sa javnošću.
U ovim kriznim vremenima kada kod kuće ljudi sigurno već imaju neki automobil odložili su njegovu zamenu „mlađim“ polovnjakom, što je uticalo na pad prodaje. To, međutim, ne garantuje i pad cena polovnjaka.
Cene bi nakratko mogli da obore polovnjaci koji iz EU neće stići do Ukrajine
© Foto : Pixabay/paulbr75
Bez tržišta Ukrajine-najvećeg uvoznika
„Ono što može da dovede do pada cena, za koji mislimo da može da bude samo trenutan, jeste to što veliki broj automobila iz EU neće biti prodat u Ukrajini. U proteklih godinu i po dana Ukrajina je, sa Poljskom, bila najveći uvoznik polovnih automobila iz EU. Taj veći broj polovnih vozila može da uđe i na naše tržište i veća ponuda može da dovede do neke stagnacije cena u ovom trenutku i možda njihovog kratkoročnog pada“, uverena je Takov.
A kada taj, kako kaže, kratkoročni period prođe, cene će ako ne zabeleže manji rast, stagnirati, jer će, objašnjava ona, i dalje biti smanjena ponuda novih automobila.
Među posledicama pandemije je i dugo čekanje na nova vozila, čak i do godinu dana i kada se predugo čeka, prema istraživanju koje smo radili krajem prošle godine, dešava se da kupci odustanu od novog automobila i odlučuju se na mlađi polovni automobil, kaže naša sagovornica.
Ona zato smatra da čekanje da padnu cene ne treba da opredeljuje ljude koji nameravaju da kupe polovan auto.