U komadu rađenom po tekstu Đorđa Kosića (nagrađen na konkursu Sterijinog pozorja za originalni domaći dramski tekst 2020. godine) a u režiji Juga Đorđevića, glavna uloga poverena je glumici Vanji Ejdus.
Inspiraciju za ovu mračnu priču o zlostavljanoj ženi koja je počinila ubistvo, a u zatvoru se prvi put osetila slobodbom, pisac kaže da je našao u knjizi Milutina A. Popovića iz 1898. godine “Zatvorenice - album ženskog odeljenja Požarevačkog kaznenog zavoda“.
Predstava „Uspavanka za Aleksiju Rajčić“
© Marijana Jankovic
“Njena sudbina je da u sudaru sa neslobodom u svakom smislu dolazi do zločina kao jedinog izlaza i do zatvora kao nekog, paradoksalno, prostora slobode. To je sudbina koja se prepoznaje i u drugim periodima, pa i danas. Aleksija je figura koja predstavlja sve žene koje su u sličnoj poziciji i danas i u istoriji”, rekao je Kosić na konferenciji za novinare povodom premijere svoje drame.
Jedini izbor - da ćuti i trpi
Prema rečima dramaturga Tijane Grumić, glavna junakinja ove pričeu svom životu nije imala mnogo izbora: kao i druge žene kojima je okružena, ona samo ćuti i trpi.
„Životu koji je i pre nego što je počeo osuđen na nasilje, nemogućnost izbora, a samim tim i nemogućnost emancipacije ili sreće, alternativu predstavlja jedino – smrt“, napominje Grumić.
Ona dodaje da iako ova potresna priča žene koja izlaz iz začaranog kruga nasilja i konačnu slobodu, paradoksalno, pronalazi u zatvoru, može - po stilu i jeziku - navesti na pomisao da se odigrala u prošlosti, mi ovakvim sudbinama svedočimo i danas. O tome govori broj ubistava i pokušaja ubistava žena u porodično partnerskom konteksu.
Predstava „Uspavanka za Aleksiju Rajčić“
© Marijana Jankovic
Reditelj Jug Đorđević istakao je da su svi segmenti predstave proistekli iz samog komada.
„Čitao sam i Popovićevu knjigu, to je takav mrak, iz stranice u stranicu nema nikakvog svetla a svaka sudbina tih zatvorenica liči jedna na drugu. Aleksija je predvodnica sudbine hiljade žena koje su svoje živote završile u kazneno-popravnim zavodima,samo zato što su bile primorane da pravdu uzmu u svoje ruke, jer pravde nije bilo na vidiku. Aleksije i u današnjem svetu bivaju primorane da na isti način kao i žene s kraja 19. veka stanu u svoju odbranu, jer sistem zaštite gotovo da ne postoji. Ako ga i ima, verovatno je izgubljen u moru papirologije, pravnih postupaka dokazivanja, veštačenja, sučeljavanja i retraumatizacija“, rekao je reditelj i dodao da, iako je tematika mračna, predstava izgledna suprotno od toga.
Muziku za dramu „Uspavanka za Aleksiju Rajčić“ komponovala je Nevena Glušica, scenograf je Andrea Rondović, a koreograf Damjan Kecojević.