VAŽNO OBAVEŠTENJE
Zbog učestalih hakerskih napada i ometanja sajta Sputnjik Srbija i naših kanala na Fejsbuku i Jutjubu, sve vesti pratite i na kanalu Sputnjik Srbija na Telegramu i preko mobilne aplikacije koja radi neometano, a koju možete preuzeti sa ovog linka, a video sadržaj na platformi „Odisi“ (odysee.com), kao i na platformi „Rambl“ (rumble.com).
Krajnji rezultat je taj da su cene u stalnom porastu, a da se na isporuku novog automobila po poslednjim podacima čeka i više od godinu dana.
Kako praktično novih automobila nema dovoljno da bi se zadovoljila potražnja na tržištu Srbije, kupci se sve više okreću tržištu polovnih automobila u potrazi za svojim novim vozilom. Prema podacima od prošle godine, u Srbiji je za šest meseci registrovano 34 odsto više polovnjaka nego lane što ide u prilog tezi da će se upravo okretati tržištu polovnjaka.
Povećanje potražnje podiglo je cene na tržištu polovnjaka još početkom 2020. godine nekih 10-ak odsto, da bi se poskupljenja nastavila i tokom prošle godine zbog pomenute problematike u snabdevanju.
Tako su polovna vozila koja su 2019. godine koštala 7.000 evra poskupela za 4.000, a kako se najavljuje da će ona poskupeti još (prema procenama stručnjaka pojedini modeli čak i do 30 odsto) ne treba da začudi da im cena na kraju bude oko 13.000 evra.
Problemi zbog ukrajinske krize
Kako se veliki broj delova i materijala koje koristi evropska industrija automobila uvoze iz Rusije i Ukrajine, tih ključnih komponenti sada prosto nema dovoljno i cene rastu.
Poskupeli su maltene svi materijali koji su uključeni u proces proizvodnje automobila: nafta (pa samim tim i plastika i guma), čelik, bakar, aluminijum, plemeniti i retki metali... to se definitivno preliva na cene novih automobila, te posledično i na polovne.
Posebno problematičnom se ispostavlja nabavka kablovskih snopova.
„Evropski proizvođači iz Ukrajine uvoze sedam do 11 odsto tih kablovskih svežnjeva, a već i pre izbijanja krize počeli su da traže alternative za ukrajinske kablove, rekli su za EURAKTIV predstavnici Evropske asocijacije snabdevača automobilske industrije (KLEPA).
Problemi u proizvodnji mikročipova
Proizvođači mikročipova su godinama unazad orijentisani na tržište računara više nego na tržište novih automobila, a sa izbijanjem ukrajinske krize njihova proizvodnja je dodatno usporena.
Ukrajinske kompanije „Ingas“ i „Krajoin“ proizvode oko 45 do 54 odsto svetskog neona, ključnog za lasere koji se koriste pri proizvodnji čipova, izvestio je nedavno „Tekcet“, ali su usled specijalne vojne operacije Rusije oni primorani da ugase proizvodnju.
Ni malo ne pomaže činjenica da je jedna od većih fabrika koje su proizvodile ove komponente u Japanu izgorela. Prema procenama, zajednički uticaj pandemije, ukrajinske krize i problema sa proizvodnjom mikročipova je smanjio proizvodnju novih vozila za 40 odsto.
Polovnjaci iz Ukrajine možda poprave situaciju
Prema poslednjim dostupnim podacima Ukrajinske asocijacije proizvođača motornih vozila („Ukrautoprom“), 2021. godine je u tu zemlju uvezeno 674.375 automobila od čega je 84 odsto polovnih (566.475 automobila).
Od tog broja najviše je uvezeno iz Poljske i Nemačke, ukupno 199.000 vozila . Sa vanrednom situacijom u zemlji ovaj uvoz je pao maltene na nulu, te će višak automobila na auto-placevima u Nemačkoj morati negde da završi, a jedno od tržišta gde se spekuliše da će oni osvanuti je i srpsko, prenosi „Blic biznis“.
Prema drugom setu podataka, koji je objavio Institut za istraživanje tržišta automobila, najpopularniji model koji su Ukrajinci uvozili iz Evrope je „folksvagen pasat“, „škoda oktavija“ i „folksvagen golf“, i to ne stariji od 10 godina.
Tako da će ove godine, tržište polovnjaka potencijalno preplaviti veliki broj upravo ovih nešto kvalitetnijih, novijih i samim tim skupljih polovnjaka.