OBAVEŠTENJE ZA ČITAOCE
Zbog učestalih hakerskih napada i ometanja sajta Sputnjik Srbija i naših kanala na Fejsbuku i Jutjubu, sve vesti pratite i na kanalu Sputnjik Srbija na Telegramu, a sve video sadržaje na platformi „Odisi“ (odysee.com).
Govoreći o izložbi koja se može videti u Galerijskom prostoru NBS-a, Dušanićeva je istakla da izložba predstavlja različite materijale i građu iz logora na području današnje Nemačke, Austrije, Poljske i Italije, koji imaju „veze sa muzičkim delatnostima, pozorištem, periodikom i fotografijama koji prate život zarobljenika“.
Posetioci NBS mogu videti, između ostalog, rukom pisane i ilustrovane novine jugoslovenskih vojnih zarobljenika, poput „Logorskog ježa“ iz Osnabrika, na čijoj naslovnoj strani duhovito piše da će se „poštarina platiti na Zemunskom mostu“ i da „izlazi kad hoće“, kao i plakat koji za 26. avgusta 1942. godine najavljuje predstavu „Skampolo“ u „Logorskom pozorištu“ u Aversu.
Izloženi su i predmeti kao što je vojna uniforma i cokule ili pribor za jelo, uz reprodukcije bakropisa Mila Milunovića koje se pored stihova pesnika Milana Dedinca poznatog po zbirci „Pesme iz dnevnika zarobljenika broj 60211“, mogu naći i u pratećem katalogu.
Posle kapitulacije vojske Kraljevine Jugoslavije 17. aprila 1941. godine, Sile Osovine odvele su u ratno zarobljeništvo oko 350.000 vojnika i oficira, a ovaj broj se vremenom smanjio na oko 200.000 logoraša, mahom srpske nacionalnosti, smeštenih u više od 60 stalnih i privremenih logora kao što su bili Nirnberg, Zagan, Gerlic, Varburg, Barkenbirge, Hamerštajn, Akvapendente i drugi.
U opisu izložbe „Okovani slogovi“ podseća se da je za vojnike Kraljevine Jugoslavije zarobljeništvo bilo duboko traumatično, lično i kolektivno iskustvo, o čemu je „trag sačuvan u dnevničkim i memoarskim zapisima, u prozi i poeziji, na retkim fotografijama i crtežima“.
„Osim što svedoče o teškim uslovima života u logoru, praćenog emotivnim, političkim i ideološkim tenzijama, ovi tragovi nam otkrivaju i koliko je umetnost bila presudna za duhovni opstanak zarobljenika. Ne samo da su književnost, muzika i pozorište činili svakodnevnicu podnošljivijom, dajući joj privid smisla, logori su bili i tema i poprište nastanka danas nepravedno zaboravljenih umetničkih dela“, naveli su autori izložbe, prenosi Tanjug.