EKONOMIJA

Odlazak radnika u Slovačku — šta se dešava sa kragujevačkim „Fijatom“

Vest da se grupa radnika iz „Fijata“ u Kragujevcu sprema na rad u njegovu fabriku automobila u Slovačkoj, još jedna je kockica u nizu koja povećava zapitanost o sudbini fabrike u Srbiji, koja iz godine u godinu beleži sve lošije rezultate. Neizvesnost pocrtava to što zvaničnih informacija o poslovnim planovima vlasnika i dalje nema.
Sputnik
Zaposleni u kragujevačkoj fabrici Fijat krajsler automobili Srbija“ (FCA) ni prošle jeseni, kako se najavljivalo, nisu dočekali poslovni plan vlasnika, kompanije „Stelantis“, koja je pre godinu dana nastala spajanjem torinskog „Fijat krajslera“ i francuskog „Pežoa“. Umesto da razvijaju svoju fabriku, neki od njih će, na poziv menadžmenta, ovih dana krenuti u ispomoć Stelantisovoj fabrici u Trnavi. I to je druga grupa koja ide put Slovačke.

Iz kragujevačkog „Fijata“ na ispomoć u Slovačku

U julu će biti 10 godina kako je „Fijat“ došao u Kragujevac i od tada iz fabrike izlazi isti model automobila — 500L. Od najavljenog novog modela još nema pomena, 2016. godine je otpušteno 750 radnika, stručnjaci su uveliko sami rešili da napuste fabriku u Kragujevcu, koja je u prošloj godini radila samo nepunih 60 dana i proizvela najmanje automobila otkako oni silaze sa trake.
Da li je odlazak na rad u Slovačku posledica globalno poremećene situacije u automobilskoj industriji koju je prouzrokovala pandemija kovda, ili je to signal da našu fabriku ne čekaju bolja vremena?
Ono što je jedino izvesno u celoj neizvesnosti i neoglašavanju zvaničnika u kragujevačkoj fabrici, jeste da bi odluka o silasku novog modela sa fabričke trake značila spas.

Čekanje na novi model

To bi po oceni predsednika „Samostalnih sindikata metalaca Srbije“ Zorana Markovića značilo prosperitet za tu fabriku u narednih pet godina, jer se novi model u tom periodu uvek dobro prodaje. On se nada da će se to dogoditi u skorije vreme.
Da li je odlazak radnika iz Kraguujevca na ispomoć u Fijatovu fabriku u Slovačkoj znak za uzbunu
„Ono što je ohrabrujuće za nas, jeste da nema najave za zatvaranje fabrika, dali su obećanje i u Italiji i u Francuskoj da će proizvodnja moći da se nastavi“, izjavio je Marković medijima krajem prošle godine. Sada za Sputnjik kaže da je odlazak druge grupe radnika u Slovačku produbio zabrinutost po pitanju sudbine fabrike.
Predsednik sindikata „Nezavisnost“ u FCA Zoran Stanić za Sputnjik kaže da je kragujevačka fabrika kapaciteta 200.000 automobila u najbolje vreme izbacivala 130.000 automobila, a sada samo 20.000. Uveren je da bi opet bili prvi srpski izvoznik ako bi proizvodili novi model automobila.
U međuvremenu, od osnivanja 2012. kada se radilo u tri smene, broj zaposlenih je za trećinu manji i sad ih je oko 2.000.

„Što je najveći problem, imamo ogroman odliv stručne radne snage. To najviše plaši. I da nam dođe novi model, biće muka ko će to da iznese. Fijat plaća ono što ne mora, a ono što je trebalo, te stručnjake ne plaća i gde god se maknem po Srbiji, srećem stručnjake iz Fijata po privatnim stranim firmama“, ističe Stanić.

Ćutanje o poslovnim planovima

Kada je u januaru prošle godine formiran Stelantis“ kao četvrti najveći proizvođač automobila na svetu, najavljeno je da nijedna fabrika neće biti zatvorena i da im je cilj da od 2025. počnu sa izbacivanjem konvencionalnih automobila iz svoje ponude širom sveta, prelaskom na hibridna i električna vozila.
Posle desetogodišnje proizvodnje Fijata 500L spas za fabriku u Kragujevcu bi doneo novi model
Stanić kaže da je zabrinutost zaposlenih velika, jer im o poslovnim planovima niko još ništa nije rekao. Ipak, je, dodaje, od jednog od dobavljača saznao da za 2023. godinu imaju velike porudžbine za „Fijat“.
„Po tome se nadam da će doći neki novi model . Na italijanskim sajtovima sam čitao da se planira i u Kragujevcu proizvodnja hibridnog modela. U principu, trebalo bi to da bude ove godine.“ Makar tako je pisano pre godinu dana, dodaje on, ističući da proizvodnja hibrida za našu fabriku ne bi trebalo da bude problem.
To je, u principu, isti auto kakav se sada proizvodi, samo što mu se između motora i menjača doda jedan elektromotor i malo veći akumulator, objašnjava on.
Ekonomista Božo Drašković je, međutim, skeptičan.

„Na dugom je štapu to da će u narednih godinu, dve dana, tri godine preći na hibridne i elektroautomobile. Ne bih voleo da budem pesimista, ali čini mi se, kako su se stvari odvijale sa Fijatom poslednjih pet-šest godina, da će se on jednoga dana pokupiti i otići odavde“, kaže on za Sputnjik.

Da se aktivira i država

Profesor Beogradske bankarske akademije smatra da je „Fijat“ do sada pokazao da ne namerava da širi proizvodnju. Da je imao nameru, on bi to i radio, kaže naš sagovornik.
Ako u automobilskoj industriji svake dve-tri godine ne izađete sa novim modelom, vi nemate šta da radite na svetskom tržištu automobila, a FCA to ne radi. Zato Drašković smatra da u ovoj situaciji država koja ima 33 odsto vlasništva u FCA, mora aktivnije da se uključi u rešavanje problema koje je pandemija samo dodatno pogoršala.
Komentar